Kassa

Waarom € 14,95 betalen voor de E.dentifier 2?

28-04-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
9213 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
De redactie van Kassa kreeg diverse klachten van ABN AMRO-klanten die internetbankieren. Om hun online betalingen te doen maken ze gebruik van een zogenaamde E.dentifier. Tot 1 juli 2008 konden ABN AMRO-klanten gratis hun E.dentifier omruilen als de batterijen van het apparaat leeg waren. Nu moeten ze voortaan € 14,95 betalen voor de nieuwe E.dentifier2.
Phillip Gussow bankiert al zijn hele leven bij ABN AMRO. En hij is boos. “Ik vind het geldklopperij. Ik betaal al ieder kwartaal voor mijn bankzaken. Waarom moeten we - na ruim 8 jaar internetbankieren - ineens geld gaan betalen voor een E.dentifier die niet stuk is? Ik heb er niet met een hamer opgeslagen. De bank heeft het nooit gehad over extra kosten en een beperkte houdbaarheidsdatum toen ik begon met internetbankieren. Ik vind het logisch dat ik moet betalen als ik hem zelf mol of kwijtraak. Maar toch niet als de batterij leeg is?”
Gussow ontving sinds 2000 drie gratis E.dentifiers van de ABN AMRO. En hij is niet de enige die verontwaardigd is. Een woordvoerder van de ABN AMRO vertelt dat inmiddels zo’n 300 klanten een klacht hebben ingediend. Toch zegt de bank een goede motivatie te hebben, waarom ze niet meer gratis zijn. “Wij vinden het reëel en verantwoord om voor extra of vervangende E.dentifiers te laten betalen. De praktijk heeft geleerd dat gratis niet bijdraagt tot maatschappelijke efficiëntie. Afgelopen jaren hebben wij de meeste E.dentifiers gratis verstrekt met als resultaat dat veel huishoudens meerdere E.dentifiers ongebruikt hebben liggen, waar andere consumenten uiteindelijk toch aan mee betalen.”
Phillip Gussow neemt geen genoegen met dit antwoord. Hij heeft vier keer gemaild naar ABN AMRO. “Ik heb er serieus over nagedacht om over te stappen naar een andere bank. Maar al die papieren rompslomp, daar heb ik geen zin in. Op die manier maken ze misbruik van hun positie. Ze weten dat mensen toch wel overstag gaan.” Zelf heeft hij nog niet betaald. Hij heeft er nog eentje waarvan de batterijen het doen. 
Daarnaast ziet Phillip Gussow geen meerwaarde in de E.dentifier2. Hij zou sneller en veiliger zijn en werken met een USB-kabeltje, waardoor de batterijen niet meer leeg kunnen raken. Maar hij vertrouwt het niet. “Ik werk zelf in de ICT en zo’n USB-kabeltje lijkt mij niet veilig voor hackers. Ik ben blij dat mijn huidige E.dentifier niet vast zit aan mijn computer. Dus ik wil helemaal niet zo’n nieuw ding met USB-kabel. Bovendien als dit systeem zo veel beter en veiliger is dan de vorige: waarom geeft de bank hem dan niet automatisch aan al zijn klanten? Gussow verwijst naar Fortis. Zij noemen hun apparaatje Access Key en zij sturen het nieuwe type kosteloos naar al hun klanten.
Hierop geeft de persvoorlichter van ABN AMRO de volgende verklaring:
“ABN AMRO en Fortis zijn op dit moment twee zelfstandige en gescheiden banken die elk hun eigen beleid bepalen. Wij kunnen alleen ingaan op het feit waarom wij ervoor gekozen hebben een klantbijdrage te vragen voor de nieuwe e.dentifier.”
Na een belrondje van Kassa, de Verlenging blijkt dat geen enkele bank geld vraagt voor hun apparaatje als de batterijen leeg zijn. Hier een kort overzicht van de kosten: 
ABN AMRO : nieuwe klanten van internetbankieren krijgen gratis een E.dentifier 2. Is de batterij van de oude variant op, dan moet je € 14,95 betalen voor het nieuwe type: de E.dentifier 2. Op 1 juli 2008 is de procedure aangepast. Je kon voor die datum gratis de E.dentifier 1 omwisselen als de batterij leeg was.
Rabobank : maakt gebruik van de random reader. Je krijgt het ding gratis als je een Rabobank-pakket hebt. En hij wordt ook gratis vervangen als de batterij leeg is.
Postbank : maakt niet gebruik van een apparaatje, maar van TAN-codes. Deze codes worden per gratis SMS naar je mobiele telefoon gestuurd.
ING : heeft de calculator. Vanaf 10 februari gaat ING samenwerken met de Postbank en is de calculator niet meer nodig. ING gaat langzaam over op het Postbank-systeem met de gratis TAN-codes.
Fortis : heeft de Access Key. Bij een lege batterij wordt die gratis vervangen. Wil je een extra access key? Of je maakt hem stuk of kwijt dan moet je € 15,- betalen voor een nieuwe. En Fortis komt nu met een nieuwe variant: de Access Key 2. Alle Fortis-klanten krijgen hem voor eind maart 2009 gratis thuis gestuurd.
SNS Bank : maakt gebruik van de Digipas. Bij het openen van een nieuwe rekening krijg je hem gratis. Als de batterij op is of je raakt hem een keertje kwijt, dan wordt er kosteloos een nieuwe opgestuurd. Alleen als je het heel bont maakt en je verslijt er vier per jaar dan kan de SNS Bank € 12,50 in rekening brengen. De oude apparaten worden voor 100 procent gerecycled.
Triodos Bank : heeft ook een identifier. Als je een betaalrekening opent krijg je hem gratis. Als de batterij leeg is, of hij wordt thuis gestolen of hij gaat kapot buiten je eigen schuld om, dan krijg je kosteloos een nieuwe. Maak je hem zelf stuk of kwijt: dan betaal je € 20,-.
ASN Bank : maakt sinds kort ook gebruik van een Digipas. Wanneer de batterijen van de ASN Digipas leeg zijn of hij gaat stuk buiten uw schuld, krijgt u kosteloos een nieuwe pas.
DSB Bank : heeft de Digi-P. De eerste is gratis. Als er sprake is van een storing buiten je eigen schuld: zoals een lege batterij, krijg je gratis een nieuwe opgestuurd. Maar dan moet je de oude opsturen naar de postbus van de DSB-bank. Als je hem zelf kwijt of kapot maakt, betaal je € 12,50 voor een vervangend apparaat.
Hieronder kunt u de hele reactie van ABN AMRO downloaden waarom zij vinden dat hun klanten voortaan € 14,95 moeten betalen voor hun E.dentifier.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!