Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Iedere zaterdag om 19.05 uur opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!

VOLG ONS

Kassa

Hier moet je op letten bij gesponsorde berichten van influencers

7 mrt 2019
  •  
leestijd 3 minuten
social sociale media facebook instagram twitter 930 520
YouTubers, vloggers en zogeheten influencers zijn tegenwoordig dé bekendste sterren van Nederland. Ze zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij en met tienduizenden, soms miljoenen volgers hebben ze een behoorlijke invloed op - vaak - jonge kinderen. In 2014 is de Reclamecode Social Media opgenomen in de Nederlandse Reclame Code om consumenten te beschermen en de transparantie op sociale media te vergroten. Uit een uitzending van Kassa in 2016 bleek echter dat er geen strenge controle was. Wat zijn nu precies de regels waar influencers zich aan moeten houden en waar kun je zelf op letten?
De Reclamecode schrijft voor dat YouTubers, vloggers en influencers duidelijk in hun berichten moeten vermelden of het gaat om een gesponsord bericht. Influencers krijgen bijvoorbeeld een product dat ze vervolgens in een bericht aanprijzen of krijgen geld om een merknaam te noemen. De influencer moet in zulke gevallen kenbaar maken dat er een relatie is tussen een adverteerder (merk) en een verspreider (influencer). Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van #ad voor advertentie, #spon voor sponsoring of #paid voor betaald. Deze voorbeelden hoeven niet exact zo gebruikt te worden, maar het moet voor de gemiddelde consument wel duidelijk zijn dat er sprake is van reclame. Dat is niet altijd het geval, bleek eerder uit een uitzending van Kassa in 2018 . Bekende Nederlanders houden zich namelijk niet altijd aan de Reclamecode.

Kenbaar maken

Online uitingen van influencers komen in allerlei verschillende vormen voor. Daarom heeft de Stichting Reclame Code zeven categorieën op een rijtje gezet waarin gesponsorde berichten kunnen voorkomen. Er worden een aantal voorbeelden genoemd, maar er zijn natuurlijk andere manieren mogelijk.
De influencer (de verspreider) kan zijn of haar relatie met het merk (de adverteerder) voor de categorieën persoonlijke weblogs , reacties in online fora , statusupdates in sociale netwerken, video en foto communities en podcasts op de volgende wijze kenbaar maken:
-       Ik ontving productnaam van merk
-       Merk stuurde me productnaam…
-       Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht.
-       (In het geval van online fora): Ik ben een medewerker/vertegenwoordiger van merk
Voor microblogs (zoals Instagram en Twitter) hoort het op de volgende wijze kenbaar gemaakt te worden:
-       #adv voor advertentie
-       #sample voor sample
-       #prom voor promoted
-       #spon voor gesponsord
-       #paid voor betaald
Voor reviews/thema weblogs hoort het op de volgende wijze kenbaar gemaakt te worden:
-       Ik ontving productnaam van merk…
-       Ik ben betaald door merk voor een review…
-       Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht.

Manipuleren

Influencers mogen kinderen van 12 jaar en jonger niet rechtstreeks stimuleren om reclame te maken voor producten of diensten op sociale media. Ook mogen ze, net als adverteerders, geen berichten of andere uitingen op sociale media bewerken waardoor de gemiddelde consument misleid kan worden.
Heb je een vermoeden dat een bericht (in natura of in producten) betaald is, maar dat dit niet duidelijk naar voren komt? Dan kun je een klacht indienen Bij de Stichting Reclame Code. Voor meer informatie over de Reclamecode Social Media kun je hier terecht .
Bron: Stichting Reclame Code

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Sfeerbeeld BNNVARA programma's