VVV meest klantgerichte en toeristische merk
06-08-2010
• leestijd 1 minuten
Uit het jaarlijkse merkenonderzoek van BrandAsset Consult onder ruim 1000 Nederlandse merken blijkt dat de VVV
zich het meest klantgerichte toeristische merk van Nederland mag noemen.
Als het gaat om klantgerichtheid laat de VVV andere grote en bekende toeristische merken als ANWB achter zich. In de algemene merkenlijst bekleed de VVV een respectabele 77e plaats vóór toonaangevende merken als de Rabobank en KLM.
Volgens BrandAsset Consult staat de VVV bekend als beleefd, sociaal,
oprecht en het vertrouwen waard. Dit maakt dat de VVV wordt gezien als
zowel uniek als relevant: het merk heeft ook betekenis voor de gemiddelde
Nederlander. De sterke merkpositie van de VVV is bijzonder, zeker gezien
het feit dat dienstverleners over het algemeen tot de zwakkere merken in
het merkenlandschap behoren. Dienstverlenende organisaties hebben veelal
moeite om een band met de consument te creëren en een unieke positie te
claimen. De VVV lukt dit duidelijk wel, aldus de onderzoekers.
Dat recreanten de VVV niet alleen ter plaatse weten te vinden, maar steeds
vaker ook tijdens de voorbereidingsfase van hun vakantie of dagje uit leert
het toeristische imago-onderzoek 2010 van Lagroup Leisure en Arts
Consulting en het NBTC-NIPO. Zo blijkt dat de websites van de VVV door 41%
van de respondenten wordt gebruikt tijdens de voorbereiding. In 2008
bedroeg het percentage nog 38% (Blauw Research).