Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

VVN: "Snelheid op provinciale wegen moet van 80 naar 60 km/u"

02-03-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1648 keer bekeken
  •  
vvn_snelheid_20230302

Provincialeweg bij Diemen, deel van de N236. Als het aan VVN ligt, mag hier voortaan maximaal 60 km/u worden gereden.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit ervoor dat de maximumsnelheid op provinciale wegen wordt verlaagd van 80 kilometer per uur naar 60 kilometer per uur. Dit om verkeersongevallen te voorkomen. Volgens VVN gebeurt 41 procent van de dodelijke verkeersongevallen namelijk op 60- en 80-kilometerwegen. De organisatie baseert zich daarbij op cijfers van de politie.

De provincie is als wegbeheerder verantwoordelijk voor deze 60- en 80-kilometerwegen, maar op deze wegen vinden volgens VVN veel ongevallen plaats. Daarbij speelt de snelheid vaak een rol.

"Dat geldt zeker ook voor deze wegen. 60- en 80-kilometerwegen zijn over het algemeen niet optimaal veilig en geloofwaardig ingericht. Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 cm afstand, 80 km gereden mag worden", aldus Veilig Verkeer Nederland.

Meer handhaven: trajectcontroles en hogere boetes

De maximumsnelheid zou dus niet alleen worden verlaagd naar 60 kilometer per uur, er moet ook meer gehandhaafd worden op de snelheidslimiet. En dat kan volgens VVN op meerdere manieren:

"Trajectcontroles, mobiele onbemande controlesystemen en hogere boetes voor excessieve overtreders die kunnen zorgen voor effectievere handhaving, lijken vooral te zijn voorbehouden aan het hoofdwegennet. Dit terwijl ze mogelijk ook kansen bieden voor 60- en 80-kilometerwegen. Ook BOA's zouden ingezet kunnen worden om een grotere subjectieve pakkans te creëren."

Inrichting van de wegen baart zorgen

Het aantal ongevallen op N-wegen baart zorgen, reageert een woordvoerster van de ANWB, maar de snelheid verlagen is niet de juiste oplossing.

"Het gevaar zit in de inrichting van de wegen", zegt ze. De infrastructuur op provinciale wegen is vaker onveilig. Als voorbeeld noemt de zegsvrouw het gebrek aan vangrails, korte opritten of het missen van een middenberm. "Er is maatwerk nodig om te kijken welke maatregel op welke weg werkt. Daarin zien wij kansen."

Bron: ANP / VVN

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!