Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Vruchtbaarheidszorg kan beter'

27-06-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ziekenhuisbed_ziekenhuis_kamer_hospitaal_28.jpeg
Veel Nederlandse vruchtbaarheidsklinieken zijn onvoldoende patiëntgericht. Zo klagen patiënten over het feit dat ze veel verschillende artsen zien, zijn ze niet tevreden over de houding van de arts en vinden ze de informatievoorziening niet goed. Dat blijkt uit onderzoek van de Nijmeegse arts-onderzoeker Inge van Empel.
Vast aanspreekpunt vereist
,,Patiënten met vruchtbaarheidsproblemen vinden het belangrijk dat ze een vast aanspreekpunt hebben voor vragen en problemen. Dat hoeft geen arts te zijn, het mag ook een verpleegkundige zijn. Als ze maar wel een vaste arts hebben waarmee ze belangrijke beslissingen in het behandeltraject kunnen bespreken'', aldus Van Empel.
Zwangerschapskans niet doorslaggevend
Patiënten zijn zelfs bereid om te kiezen voor een kliniek waar de kans op een zwangerschap iets lager is als ze wel de gewenste begeleiding en informatie ontvangen. Artsen denken daarentegen dat de zwangerschapskans bij patiënten doorslaggevend is bij de keuze voor een behandelcentrum.
Onvruchtbaarheid
In Nederland kampt een op de zeven paren met onvruchtbaarheid. Zo'n 70 procent van hen krijgt uiteindelijk een baby dankzij vruchtbaarheidstechnieken zoals bijvoorbeeld kunstmatige inseminatie en ivf.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor