Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Voor 180.000 euro opgelicht door je geliefde? Dit is pig butchering

14-09-2024
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
7703 keer bekeken
  •  

Een nieuwe, steeds meer voorkomende variant op datingfraude is pig butchering. Een varken vetmesten om deze vervolgens te slachten, is de vrije interpretatie. Via een datingapp of sociale media komen slachtoffers in contact met zogenaamde rijke en knappe mannen of vrouwen die hun vertrouwen winnen en ze gouden bergen beloven. Maar uiteindelijk wordt het slachtoffer met enorme emotionele en financiële schade achtergelaten.

180.000 euro gestolen

Dit overkwam ook zakenvrouw Emma, die anoniem haar verhaal doet in Kassa. Via een datingapp leerde ze een Engelsman kennen waar het meteen mee klikte. Ze stuurden honderden berichten en foto’s heen en weer, en er bloeide een romantische connectie op.

Deze man, ene Angus, vertelde haar al snel dat hij zich voor zijn werk bezighield met beleggingen en cryptovaluta. Emma had zelf ook cryptomunten en zijn kennis over de beleggingsmarkt kwam betrouwbaar over.

Na wekenlang dagelijks romantische berichten heen en weer te sturen, is Angus een vast onderdeel van haar dag. Ze maken plannen om elkaar op korte termijn te ontmoeten. Op een gegeven moment stelt hij voor om haar te helpen met beleggingen in cryptovaluta en stuurt haar een website door. Dit blijkt achteraf een namaakversie van het legitieme cryptoplatform FBS te zijn.

Het begint met kleine bedragen, maar Emma ziet haar geld groeien en zet steeds meer in. Uiteindelijk ruim 180.000 euro, geld dat ze als ondernemer apart had staan voor haar oude dag. Maar dan krijgt Emma bericht dat ze nog eens twintig procent belasting zou moeten betalen over haar winstbedrag. Het komt erop neer dat ze nog eens 120.000 euro zou moeten storten, om aan de zogenaamde belastingeis te voldoen.

Het contact met Angus wordt vanaf dat moment grimmiger. Emma realiseert zich dat het niet in de haak is en doet aangifte bij de politie. Al haar geld lijkt verdwenen.

Slachtoffers verliezen tonnen en het aantal meldingen neemt toe

Pig butchering is een groeiend probleem. Bij de Fraudehelpdesk kwamen in 2023 in totaal 130 meldingen binnen, in 2024 zijn het er – met nog ruim drie maanden te gaan – tot nu toe al 170.

Advocaat Marius Hupkes staat meerdere mensen bij die slachtoffer werden van een combinatie van datingfraude en beleggingsfraude, wat pig butchering in feite is. Hupkes legt uit dat er internationale criminele bendes zijn die hun slachtoffers op geraffineerde wijze bespelen om hun vertrouwen te winnen, om ze vervolgens geld afhandig te maken.

Het gaat vaak om tonnen schade per persoon. Die geldstromen zijn lastig te traceren, en er is dan ook haast bij geboden om te proberen nog geld via online beleggingsplatformen of andere financiële tussenpartijen terug te krijgen, voor het geld verder is doorgesluisd.

The Tinder Swindler

Ayleen Charlotte werd ook slachtoffer van datingfraude. Haar verhaal is te zien in de wereldberoemde Netflix-documentaire The Tinder Swindler.

Ayleen benadrukt dat datingfraude – waar allerlei varianten van zijn – iedereen kan overkomen. Daders maken gebruik van geraffineerde technieken om het vertrouwen van hun slachtoffer te winnen, en zullen op een gegeven moment geld nodig hebben of voorstellen om je geld ergens in te investeren.

Ayleen heeft de ervaring dat melding doen bij de politie niet altijd direct serieus wordt genomen. Ze pleit voor een verschuiving in de manier waarop naar slachtoffers wordt gekeken en hoe er met hen wordt omgegaan.

En het is volgens Ayleen nodig dat slachtoffers zich niet schamen voor wat ze is aangedaan, maar dat ze naar de politie stappen en aangifte doen. Juist om dit soort criminele bendes aan te kunnen pakken.

Slachtoffers van datingfraude moeten zich niet schamen, het kan iedereen overkomen
Ayleen Charlotte (bekend van The Tinder Swindler)

Politie: "Doe vooral wél aangifte"

Ook de poltie ziet een groeiend aantal gevallen van pig butchering en zet in op preventiebeleid. Ruben van Well van het cybercrimeteam van de politie Rotterdam reageert in de studio.

Van Well benadrukt het belang van melding doen bij de politie als je slachtoffer bent van datingfraude, en noemt cyberschaamte als maatschappelijk probleem. Dit zorgt ervoor dat de meeste mensen die zoiets overkomt geen aangifte doen. Well begrijpt ook de frustratie van mensen die het gevoel hebben dat er na hun aangifte niet achter een 'boef' wordt aangegaan.

De politie probeert echter op basis van meldingen de grotere operatie van criminele organisaties die zich hier mee bezighouden te dwarsbomen. Juist op basis van informatie uit verschillende aangiften kunnen zij een patroon of een rode draad ontdekken in de overeenkomsten en op basis daarvan de werkwijze van de criminelen verstoren om meer slachtoffers te voorkomen.

Zo voorkom je dat jij erin trapt

Ayleen Charlotte en Ruben van Well hebben de volgende tips om te voorkomen dat je hier slachtoffer van wordt.

Ayleen benadrukt bijvoorbeeld dat er een alarmbel af zou moeten gaan als er een gevoel van haast of druk wordt gecreëerd om te handelen. Bijvoorbeeld om geld te lenen, iets te betalen of ergens in te beleggen. Je zou dan het beste iemand anders in vertrouwen kunnen nemen om het te vertellen en een rustpauze inlassen voor je een beslissing neemt over hetgeen dat er van je gevraagd wordt. Die afkoelperiode maakt vaak al een hoop duidelijk.

Ruben van Well legt uit dat je alert moet zijn zodra het woord geld wordt genoemd en wijst op het nut van gezond wantrouwen. Lijkt iets te mooi om waar te kunnen zijn? Dan is dat ook zo.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (18)

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
23 jan. 2025 - 19:54

Dit zegt zoveel over de coalitie, een collegialiteit met messen in je rug en je gaat maar op je blaren zitten, hoewel ik Wiersma in de verste verten niet opgewassen acht tegen een taak waar je u tegen zegt en met een flair van een natte dweil valt er veel te zeggen voor het verwijt dat de landbouw maffia van het cda veroorzaker van veel van deze problemen is en in dat opzicht geen haar beter dan bbb is komen we geen stap verder.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 jan. 2025 - 7:17

Dat laatste klopt. Ook het CDA leefde van en voor de boeren en de agro-industrie. Boeren zaten ook in alle politieke geledingen van de maatschappij, ook in de kamer.politiek namens het CDA..

Pagadder
Pagadder
23 jan. 2025 - 11:35

Als je deze spreker hoort is tmaar goed dat die pot van 25mjd verdwenen is.

https://www.foodlog.nl/artikel/er-was-eens-een-melkveebedrijf

3 Reacties
Minstens5
Minstens523 jan. 2025 - 15:13

"Als je deze spreker hoort is tmaar goed dat die pot van 25mjd verdwenen is"

.

Er is inderdaad niets meer mis met een koude sanering.

Uiteindelijk hebben de boeren gewoon de eigen hand overspeelt.

En niet omdat ze er niet beter konden weten.

.

Pagadder
Pagadder23 jan. 2025 - 20:31

5, je hebt niet gekeken hè

Minstens5
Minstens524 jan. 2025 - 11:23

@Pagadder

.

"5, je hebt niet gekeken hè"

.

Door je eerdere verwijzingen naar foodlog ben ik door mijn vrije artikelen heen maar ook die andere drie keer was duidelijk welk belang daar gediend wordt.

.

Maar dat neemt helemaal niets weg van mijn commentaar op jou constatering dat die pot van 25 mjd verdwenen is. Daar ben ik het immers helemaal mee eens en onderstreepte dat met het tekstje:

.

"

Er is inderdaad niets meer mis met een koude sanering.

Uiteindelijk hebben de boeren gewoon de eigen hand overspeelt.

En niet omdat ze er niet beter konden weten.

"

.

Helemaal niets mis mee.

Vuurrood
Vuurrood
23 jan. 2025 - 10:16

van der Plas is te dom om te beseffen dat ze dom is. Die is nog in staat om een wet die stelen strafbaar stelt weg te gooien waardoor stelen mag want dan is de werkdruk op de politie een heel stuk minder. Aldus de logica van deze politieke mislukking.

thjst
thjst
23 jan. 2025 - 9:12

Ginne pest an du mest!

Met deze slogan zijn wij in het Brabantse dorp Sint Hubert medio jaren 70e met een carnavalswagen al de weg op gegaan. Vijftig jaar geleden, een halve eeuw en nog geen spoor van een oplossing te zien. Wel zijn in de tussentijds de boeren overladen met regelgeving. Met soms tegenstrijdige inhoud. Vijftig jaar en nog geen donder gedaan. Wel de boeren voor allerhande zaken verantwoordelijk gesteld. Een aai over de bol is er bij de 'stadse' bevolking niet bij. Zorgen voor goedkoop voedsel, dat is wat ze voor de stadse mens moeten doen. En maar kankeren over de hoge voedselprijzen in de supermarkten. Geen idee hebben hoe en waar hun en ons voedsel wordt geproduceerd. Jammer van mijn gejammer. Ik had het veel liever gezien dat ze (boeren en burgers samen) voor een oplossing zouden zorgen en niet als kemphanen tegenover elkaar blijven staan. In een dorp in het Bayerische Duitsland hebben ze wel de handen in elkaar geslagen. Samen hebben ze een mest vergistinginstallatie gebouwd. Nu wordt het hele dorp voorzien van gas om op te koken en de huizen te verwarmen. Waarom kan dat in Nederland niet? Omdat er geen wil is? Omdat het geld aan andere 'nutteloze' projecten wordt besteed? Aan Tatasteel met z'n stikstof plannen op kosten van de overheid?

En dit wil ik laten weten als vrijheidslievend socialist, alvorens u mij in het rechtse kamp wilt situeren.

1 Reactie
Jos Scholte
Jos Scholte24 jan. 2025 - 15:07

jammer dat je de kunstmatige scheiding tussen platteland en stad erbij betrekt. Dat is totaal onnodig. Doet de BBB ook omdat mensen boos maken stemmen oplevert. Ik kom zelf van het platteland en veel van mijn vrienden van vroeger wonen nu in grote steden voor hun werk.

Pino73
Pino73
23 jan. 2025 - 9:10

De BBB (minister Wiersma) kwam op voor haar achterban door middel van schrappen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG).

Het schrappen van het NPLG heeft geleid tot de vernietigende uitspraak van de rechter waardoor de achterban van de BBB hard wordt geraakt.

De BBB (minister Wiersma) heeft haar achterban keihard laten vallen door middel van schrappen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied.

AndyP
AndyP
23 jan. 2025 - 7:24

We moeten de veeteelt verminderen in Nederland. Dat hierdoor veeteelt verplaatst wordt naar landen zonder al die vervelende klimaatregels en zonder regels voor de dierenwelzijn, dat maakt dan niet echt veel uit. Natuurlijk is dit uiteindelijk veel slechter voor het klimaat over de gehele linie gezien, maar de uitstoot in Nederland is dan veel minder geworden. Ik zou voorstellen de veeteelt te verplaatsen naar Brazilie, daar zijn ze toch al druk bezig met ontbossing, dus dit kan er ook wel bij. Verder is het natuurlijk ook goed voor het vlieg/scheeps- en vrachtwagens transport omdat we dan ons vlees voornamelijk gaan halen uit Argentinie en Brazilie.

Daar hebben ze goed over nagedacht.

10 Reacties
haarklover
haarklover23 jan. 2025 - 7:54

Brazilië lijkt mij een heel goed idee.

Daar komt nu toch al een groot deel van ons veevoer vandaan (daarom worden ook die bossen gekapt).

.

Dus het scheelt transportkosten, en ze kunnen die mest meteen op hun eigen akkers strooien.

Zandb
Zandb23 jan. 2025 - 9:06

Andy

U wilt voorstellen en "ze" hebben daar 'goed' over nagedacht?

Vuurrood
Vuurrood23 jan. 2025 - 10:17

AndyP: Bedenk eens nieuwe smoesjes of zeg gewoon dat heel die stikstofproblematiek niet bestaat.

LaBou
LaBou 23 jan. 2025 - 11:43

Vals dilemma zoals elke keer weer gebruikt door mensen die eigenlijk willen zeggen: " het gaat ons om de peon, wat kan ons dan dat milieu schelen".

E w T
E w T23 jan. 2025 - 12:29

P. RundVlees wordt nu al op grote schaal geïmporteerd uit Brazilië en Argentinië. Kip uit China en Vietnam. En gaat via Rotterdam weer door naar de rest van de wereld. Die paar ton vlees per jaar die wij in Nederland consumeren is peanuts dus kan er met gemak bij. Probleem is dat de Nederlandse veeteelt nauwelijks voor binnenlands gebruik is maar voornamelijk export bestemt is. Vion maakt bacon voor de UK. Bacon wordt hier niet/nauwelijks gegeten. Dus wanneer Nederlands veehouders enkel voor de Nederlandse markt gaan produceren is het stikstof probleem opgelost. Maar daar wil de Agro industrie waar de veehouder het domme onderknuppeltje van is niet aan.

Gerygrr
Gerygrr23 jan. 2025 - 12:31

Dan gaat het klimaat in de wereld nog sneller veranderen.

Daar heeft de natuur helemaal niets aan.

Nergens ter wereld.

We krijgen een onleefbare planeet.

Laten we zorgen voor eerlijke prijzen voor lokaal geproduceerd voedsel.

Klimaatschade meerekenen.

Per gekapte vierkante meter regenwoud een toeslag.

Per kilometer vervoer over oceaan of weg een brandstoftoeslag.

AndyP
AndyP23 jan. 2025 - 13:11

@Vuurrood, als je te maken hebt met hele domme mensen is het juist van belang dat je veel herhaalt. Ik ben de laatste die zegt dat de klimaatproblemen niet bestaan, ik heb alleen een heel groot probleem met Bullshit oplossingen die de problemen alleen maar erger maken.

vdbemt
vdbemt23 jan. 2025 - 14:01

Je vergeet iets. Je denkt dat alleen Nederland klimaatmaatregelen moet treffen en dat de rest van de wereld zijn gang kan gaan. De lulsmoes van: dan doen ze het in het buitenland wel, gaat alleen op als dat land door hetzelfde soort oelewappers geregeerd wordt, als wij nu worden.

vdbemt
vdbemt23 jan. 2025 - 14:07

"Verder is het natuurlijk ook goed voor het vlieg/scheeps- en vrachtwagens transport omdat we dan ons vlees voornamelijk gaan halen uit Argentinie en Brazilie."

Als we nu niet alleen tot ons door laten dringen dat te veel vee slecht is voor de natuur, maar OOK dat het eten van rood vlees een veroorzaker is van kanker, kortom niet zo heel gezond, dan kun je concluderen dat minder of geen vlees eten veel goede gevolgen heeft. Logischerwijze OOK op het transport, dat dan veel minder hoeft te zijn.

Jos Scholte
Jos Scholte24 jan. 2025 - 15:10

we kunnen ook gewoon minder vlees eten? De meesten van ons hebben qua beweging echt geen ons vlees of zuivel nodig.

TwoTone
TwoTone
23 jan. 2025 - 6:59

Als je het europa breed bekijkt hebben we gewoon domme wetgeving en hebben alle kabinetten de laatste 20 jaar niet geacteerd.

Volgens mij moeten er eerst werkbare wetten komen. Dat kan een bbb en bsc niet alleen. Wordt tijd dat alle partijen wakker worden en de handen in 1 slaan.

Bbb heeft geen gelijk, d66 heeft geen gelijk, Gl heeft geen gelijk, Pvv heeft geen gelijk. De rechter heeft op basis van de huidige wetten wel gelijk. Alleen daar hebben we als maatschappij niks aan.

De maatschappij wil huizen bouwen, heeft boeren nodig en een bedrijfsleven. Maar ook natuur. Dus hebben we niks aan zwart wit denkers. Er zal een politiek breed compromis moeten komen waarbij iedereen inschikt. En dan ook iedereen, niet alleen de boeren dus, iedereen, ook milieu en bedrijfsleven.

7 Reacties
Zandb
Zandb23 jan. 2025 - 9:11

TweeToon

"We hebben gewoon domme wetgeving", stelt u.

Maar waarom is die wetgeving zo dom? In feite omdat we die niet uitvoeren.

En wat is de oplossing?

Nog dommere wetgeving die we dan wel uitvoeren.

LaBou
LaBou 23 jan. 2025 - 11:46

Hetmilieu heeft al decennia lang "compromissen" moeten sluit oftwel dat interesseerde niet. Laat nou die boeren en ja, ook die industrie maar over de brug komen

Huub53
Huub5323 jan. 2025 - 16:29

Volgens mij probeert BBB het wel met zoveel mogelijk draagvlak maar gunnen de gevestigde partijen en NSC haar het succes niet.

Het is opvallend hoe iedereen weer fanatiek bezig is om Caroline van de Plas als dom te framen.

LaBou
LaBou 23 jan. 2025 - 17:41

"Het is opvallend hoe iedereen weer fanatiek bezig is om Caroline van de Plas als dom te framen."

.

Ik wil haar best slim noemen maar ze geeft me eenvoudig niet de kans.

Jos Scholte
Jos Scholte24 jan. 2025 - 15:14

Wergeving is meestal dom voor de mensen die er aan moeten voldoen. Maar zonder die wetten houden mensen nergens rekening mee. En wat een politieke partij moet bepaalt die partij. De kans is klein dat BBB genoeg steun krijgt om de wetten te veranderen. En dat weten ze heus wel. Ze willen alleen kunnen wijzen naar schuldigen en het zelf niet zijn. Goedkoop hoor.

Huub53
Huub5324 jan. 2025 - 23:29
Deze reactie is verwijderd
vdbemt
vdbemt25 jan. 2025 - 10:18

@Huub "Volgens mij probeert BBB het wel met zoveel mogelijk draagvlak"

WAT probeert BBB met zoveel mogelijk draagvlak?

Inzicht
Inzicht
23 jan. 2025 - 6:53

Zonder de BBB was op dit moment het uitkoopprogramma onderweg geweest en hadden de andere boeren met de toekomst van hun bedrijf bezig kunnen zijn. De grootste bedreiging voor de boeren in Nederland is de BBB.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt25 jan. 2025 - 10:19

right you are!!!

Joop1961
Joop1961
23 jan. 2025 - 6:34

BBB heeft niet de kwaliteit in huis om jat n win win oplossing te zoeken , hakken in het zand en tractoren de weg op denken ze bij farmers defence met die voorman met zn grote bek .

Belachelijk blunderend boerengedrag is mijn conclusie tot nu toe .

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
23 jan. 2025 - 5:56

“We hebben kinderarbeid afgeschaft, dus dat kan ook met stikstofregels”, dus dat. Het is raar en ongewenst dat vorige regeringen zo over hun graf heen, kunnen regeren. Het parlement dient, als onze democratische vertegenwoordiging die macht terug te pakken. Kiezers hebben het recht om zaken volledig anders te willen en daar is een woord voor: democratie.

6 Reacties
haarklover
haarklover23 jan. 2025 - 7:59

Dan moeten we wel even uit de EU stappen, want daar komen de regels voor natuurbescherming vandaan.

Dan is het stikstofprobleem meteen opgelost, want dan kunnen de vleesfabrieken niet meer naar onze buurlanden exporteren en gaat driekwart van de boeren failliet.

Zandb
Zandb23 jan. 2025 - 9:16

Nick

En de democratie heeft ons gebracht waar we nu zijn. En als de regering daar niet tevreden mee is, dan moet de regering daar democratisch, binnen de regels van de rechtsstaat, wat aan doen. Kiezers doen er op dit moment in feite niet toe. Kiezers moeten wachten tot er weer verkiezingen zijn. Ook dat is democratie.

LaBou
LaBou 23 jan. 2025 - 11:47

Als we de maximum snelheid op snelwegen afschaffen rijdt daar ook niemand meer te hard. En ja, dat kan.

vdbemt
vdbemt23 jan. 2025 - 14:18

Het zou raar en ongewenst zijn als een nieuwe regering met een poep en een scheet alles van vorige regeringen meteen ongedaan kon maken. Dat zou telkens een knap zooitje worden. Met wetten, democratisch tot stand gekomen, houd je het goede langere tijd vast. Het parlement dient, als onze democratische vertegenwoordiging die wetten te volgen. En indien een wet niet meer van toepassing geacht wordt, daarvoor het democratische pad van wetswijziging te volgen. Intussen wel naar de bestaande wetten te handelen. En dat doe dit kabinet niet.

Overigens is dat wijzen naar de EU vrij dubbel. Wie vormen de EU? Ondermeer Nederland. Wie vormende de wetten en regels in de EU? Ondermeer Nederland. Wijzen naarv de EU, is wijzen naar Nederland zelf. We hebben zelf aandeel gehad in de Europese regelgeving. Dus ook verder terug naar de EU doe Nederland niet wat ze zelf beloofd heeft.

Jos Scholte
Jos Scholte24 jan. 2025 - 15:17

Het parlement dient gewoon zijn eigen mening te volgen. En de BBB heeft gewoon niet genoeg steun voor hun plannen. Met VVD, veel oud cda in Bbb en nsc en een oud VVD’er als baas PVV zit er trouwens een hele zwaar aandeel vorige regeringen in het kabinet.

vdbemt
vdbemt27 jan. 2025 - 17:24

@Jos "Met VVD, veel oud cda in Bbb en nsc en een oud VVD’er als baas PVV zit er trouwens een hele zwaar aandeel vorige regeringen in het kabinet."

Exact Jos. Grote mate van verantwoordelijkheid van de vele problemen waarmee dit land te maken heeft. En wie geven zovele kiezers de steun? Een PVV dat dat beleid nog eens verergert. En dan mogen we ze niet dom noemen?

Pagadder
Pagadder
22 jan. 2025 - 22:42

Wiersma is weldegelijk bezig met nieuwe wetgeving iz N, weet ik uit betrouwbare bron. Alleen wil iedereen NU een oplossing en dat gaat helaas niet.

Ik hoop wel dat ze fundamentele keuzes maakt en niet weer n bijpass aan de bestaande broddelwet gebaseerd op Aerius.

6 Reacties
LaBou
LaBou 23 jan. 2025 - 11:49

En weer geen onderbouwing, alleen een "betrouwbare bron". Iets als de vriend van een nicht van mijn grootmoeder.

Huub53
Huub5323 jan. 2025 - 12:13

Daar hoop ik inderdaad ook op.

Fase 1 de Aerius en KDW flauwekul uit de wet halen.

En dan de staat van de natuur beoordelen op basis van plantjes en diertjes tellen en geen super super schrale super super stikstofarme wensnatuur meer aanwijzen.

En als de landbouw zich, zoals de afgelopen 50 jaar, mag doorontwikkelen gaat de stikstofuitstoot automatisch naar beneden.

Maar 0% NHx uitstoot, nitraatuitspoeling en 100% klimaatneutraal zal de landbouw nooit worden.

Veel etende en schijtende mensen brengen nu eenmaal een kringloop op gang waaruit her en der NHx en NO3 ontsnapt.

Of we moeten in glazen koepels gaan wonen, boeren en produceren!

Minstens5
Minstens523 jan. 2025 - 15:21

"Alleen wil iedereen NU een oplossing en dat gaat helaas niet."

.

Al in 2019 concludeerde de rechter dat nederland al te laat was met een oplossing.

.

"Alleen wil iedereen NU een oplossing en dat gaat helaas niet."

.

De maatregelen die al aangenomen waren, zijn aan de kant geschoven.

Dat had niet gehoeven. Daarnaast ligt er enorm veel op de plank dat vrijwel direct het slot van de deur haalt. Maar ik begrijp ook wel dat jij zo lang wil uitstellen dat de enige optie nog is de koude sanering van de helft van de veesector. Zodat BigAgro het lucratieve maar eindige verdienmodel nog even tot op de laatste mogelijkheden kunt uitpersen.

.

Boeren mogen niet stoppen. Dan valt er minder te wringen.

Jos Scholte
Jos Scholte24 jan. 2025 - 15:20

je kunt wel nieuwe wetten maken maar dan heb je ook steun in 2e en 1e kamer nodig en die is er niet. Doodlopende weg dus.

Olav Meijer
Olav Meijer24 jan. 2025 - 18:48

@ LaBou:

[.....een "betrouwbare bron". Iets als de vriend van een nicht van mijn grootmoeder.]

Het kan natuurlijk ook zijn, dat die "betrouwbare bron" teruggaat op Wiersma zelf. Maar toegegeven, dat maakt het er niet geloofwaardiger op.

vdbemt
vdbemt25 jan. 2025 - 10:25

@Huub. "En dan de staat van de natuur beoordelen op basis van plantjes en diertjes tellen en geen super super schrale super super stikstofarme wensnatuur meer aanwijzen."

Dan zul je van een koude kermis komen. Praat met natuurbeschermers, biologen, boswachters, oh ja, en biologische en regeneratieve boeren. Die kunnen je NU ZO al vertellen wat er aan verarming heeft plaatsgevonden en wat ze terug zien komen als de uitstoot door de landbouw in hun omgeving geweerd is.

E w T
E w T
22 jan. 2025 - 22:07

Dus met een mavo diploma , een gemankeerde eenjarige opleiding tot matroos/dekzwabber en drie keer zwanger van een boer heb je voldoende in huis om minister van landbouw visserij en voedselzekerheid ter worden? Is het dan gek dat de hele zooi gierend naar de kloten gaat?. En waarom is veeteelt eigenlijk geschrapt? Dat zijn de grootste agro vervuilers. Maar goed . Denk dat we zolangzamerhand de BBB kunnen afschrijven. Volgende verkiezingen stemmen de boeren allemaal op geert, de grootste stront producent van Nederland .

2 Reacties
Jos Scholte
Jos Scholte24 jan. 2025 - 15:21

Nee hoor. Gewoon weer CDA en VVD die ze decennia uit de wind gehouden hebben.

Olav Meijer
Olav Meijer24 jan. 2025 - 18:43

@ E w T:

[.....drie keer zwanger van een boer.....]

-

Me dunkt, ik geef het je te doen.....

Box46
Box46
22 jan. 2025 - 21:56

Ik dacht echt dat vd Plas dit wel ff zou fiksen. Zij ziet de meest voor de hand liggende oplossingen wel en andere politici voor haar waren gewoon te dom en natuurlijk ook woke. Wat moet ik nu doen met mn boerenvlag 3 hoog achter? Nog eens in Brussel met de vuist op tafel slaan?

3 Reacties
Huub53
Huub5323 jan. 2025 - 12:20

Ze heeft nooit gezegd dat ze het effe zou fiksen.

En met de vuist op tafel slaan is figuurlijk bedoeld en betekent zolang de aandacht opeisen dat ze niet om je argumenten heen kunnen.

En als de EU nog een democratie is horen ze te luisteren.

Als je daar alleen nog maar met slijmen je zin kunt krijgen is er iets grondig mis met Europa!

Jos Scholte
Jos Scholte24 jan. 2025 - 15:23

ik heb nooit gedacht dat ze het zou fixen. Aan de zijlijn roepen is iets anders dan in het veld spelen.

vdbemt
vdbemt25 jan. 2025 - 10:33

@Huub. "als de EU nog een democratie is horen ze te luisteren."

Als de BBB democratisch is en inziet dat de besluiten waar de BBB OPNIEUW tegen in wil gaan reeds lang en breed zijn behandeld en democratisch zijn genomen, dan gaan ze er niet opnieuw tegen in. Dat luisteren heeft al lang plaatsgevonden.

Roffa Sam
Roffa Sam
22 jan. 2025 - 21:33

“We hebben kinderarbeid afgeschaft, dus dat kan ook met stikstofregels” 😮🙃🙂😄😂

DimitriA
DimitriA
22 jan. 2025 - 21:31

Maar heeft Caroline peuk van der Plas inmiddels haar ontslag al aangeboden?

Gisteren verkondigde ze nog stoer, als de rechter greenpeace gelijk zou geven zou ze stoppen.

Ik heb nog niets van haar vernomen.

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer24 jan. 2025 - 18:38

Ach, buuv Carolien heeft al eens eerder gezegd dat ze zou stoppen als......Maar we weten al lang dat ze niet de daad bij het woord voegt.

Robvano
Robvano
22 jan. 2025 - 21:18

De BBB en PVV erkennen stikstof niet als probleem. Daarnaast vinden zij natuur ondergeschikt aan de boerenbelangen. De aanpak van stikstof zal daarom niet van de grond komen.

Karingin
Karingin
22 jan. 2025 - 20:59

Ik heb nauwelijks woorden voor de minachting voor mens en natuur van dit achterlijke kutwijf!

6 Reacties
JoostJK
JoostJK22 jan. 2025 - 21:16

Maar ze is wél begaan met de joden...

.

https://www.frontaalnaakt.nl/archives/caroline-van-der-plas-geeft-helemaal-niks-om-joden.html

Roffa Sam
Roffa Sam22 jan. 2025 - 21:38

Maar ze is wel helemaal 100% dol op mij, ze noemt me liefkozend 'letterbakje'.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/van-der-plas-toont-een-schrijnend-gebrek-aan-kennis-over-seksuele-vorming-en-leunt-op-desinformatie

Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen22 jan. 2025 - 21:47

@JoostJK,

Caroline is heus wel begaan met de Joden. Op 15 december 2019 blaatte ze bij WNL naar aanleiding van de woorden van helder licht Mark van den Oever die een vergelijking maakte tussen het leed van de boer'n en de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog dat de vergelijking inderdaad misplaatst is maar.......

.

De uitspraken zijn gedaan uit frustratie. "Iedereen valt nu over termen, maar er is wel meer aan de hand. Boeren hebben dertig jaar lang hun mond gehouden. Die frustratie heeft zich opgebouwd. Het is nog maar de vraag of ze er over vijf jaar nog zijn"

.

Kortom: Caroline is dol op joden, ze zijn prima bbbruikbaar voor dagelijks gebruik.

Joop1961
Joop196123 jan. 2025 - 6:31

Je hebt gelijk en je woordkeuze mbt dat k wijf is terecht !

Vooral carolientje moet haar biezen pakken want dit geval heeft geen compassie, niet met dieren natuur dus ga er maar vanuit alleen met zichzelf.

LaBou
LaBou 23 jan. 2025 - 11:51

"Maar ze is wel helemaal 100% dol op mij, ze noemt me liefkozend 'letterbakje'. "

.

In jouw geval had ze eigenlijk die eerste l weg willen laten :-)

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 jan. 2025 - 12:47

vdPlas heeft tot taak de belangen van de agrogarchen te dienen en Wiersma die van de koeienboeren. Gaan we het ook nog even hebben over de mensonterende behandeling die varkens, geiten, enz enz ten deel vallen?

IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven
22 jan. 2025 - 20:48

Dat de VVD onverschillig is als bruine klei over natuur, racisme, vluchtelingen, werkenden: weten we. De VVD van Yesilgöz zit daar alleen maar om te bezuinigen & af te breken.

Maar dat de VVD zo de hele agro-bedrijfstak op het spel zet is vreemd. En gevaarlijk. (Da's dus inclusief Rabobank, veevoer-miljardairs, exportwereld)

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens22 jan. 2025 - 21:15

@ IkHelpJeWelEven

Jij schrijft: Maar dat de VVD zo de hele agro-bedrijfstak op het spel zet is vreemd.

De VVD weet heel goed dat de economische opbrengst van de agro bedrijfstak nihil is. Het is een sociaal probleem van gemeenschappen rondom die bedrijfstak.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 jan. 2025 - 12:48

Zo vreemd is dat dus niet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor