Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Voldoet het nieuwe abonnementsmodel van Meta aan de privacyregels?

11-11-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
7367 keer bekeken
  •  

Meta, het moederbedrijf achter Facebook en Instagram, zet gebruikers sinds het begin van deze week voor het blok. Ze moeten een keuze maken: gegevens delen voor gepersonaliseerde advertenties óf betalen. Als ze voor beide opties niet kiezen, kunnen ze geen gebruik meer maken van hun accounts. Wat houdt de pop-up in? En waarom is de prijs voor een abonnement zo hoog?

Meta op het matje geroepen

De Europese toezichthouders, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), riepen Meta begin deze maand op het matje. Ze mochten geen persoonlijke informatie zoals leeftijd, woonplaats en hobby’s van de Europese Facebook- en Instagramgebruikers verzamelen, zonder daar toestemming voor te vragen. Als oplossing daarvoor bedacht Meta de pop-up die de gebruikers afgelopen week te zien kregen op hun scherm.

Kiezen of delen

In de melding krijgen de gebruikers twee opties voorgeschoteld. Ze moeten hun persoonsgegevens met Meta delen of betalen voor een account zonder gepersonaliseerde advertenties.

Er zijn twee abonnementstarieven. De eerste abonnementsvorm kost € 9,99, het andere abonnement kost € 12,99. De gebruikers die Facebook en Instagram via de webbrowser betreden, betalen het tarief van € 9,99.

Gebruikers die de mobiele apps van Facebook en Instagram gebruiken, betalen echter € 12,99. Volgens Meta is het bedrag voor app-gebruikers hoger, omdat het bedrijf ook nog een commissie moet betalen aan Apple of Android. De prijzen zullen per maart veranderen naar respectievelijk 6 en 8 euro per account. Nu geldt het maandelijkse bedrag nog voor een Facebook- én Instagramaccount.

Ontmoedigen om advertentievrij te scrollen

Volgens sociale media-expert Kirsten Jassies verdient het bedrijf €7,50 per maand aan een Europese gebruiker. Het bedrag voor een abonnement is niet voor niets veel hoger, zegt Jassies. Het is om de gebruiker te ontmoedigen om een advertentievrij abonnement af te sluiten. Meta zegt dan ook dat zij ‘geloven in een door advertenties ondersteund internet’ dat gebruikers toegang geeft tot gepersonaliseerde producten en diensten.

De vraag is of Meta aan de regels voldoet

De Autoriteit Persoonsgegevens wacht op de uitkomst van de gesprekken tussen de Ierse privacytoezichthouder en het Europese hoofdkantoor van Meta, dat gevestigd is in Ierland. “We willen op korte termijn informatie van Ierland over de aanpak van Meta. Op basis daarvan kunnen we vervolgstappen nemen”, zegt een woordvoerder. Ook zegt het AP dat het nu nog de vraag is of Meta met de wijziging nu wel aan de privacyregels voldoet. “De AVG stelt dat toestemming alleen een grondslag kan zijn als de gebruiker een daadwerkelijke keuzemogelijkheid wordt geboden. Het gaat erom de voorwaarden te kunnen accepteren of te kunnen weigeren zonder dat dit nadelige gevolgen heeft.”

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!