Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Voetballiefhebber wil nieuwe tv en veel bier

02-07-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
biertv-groot.jpg
Het WK heeft Nederland behoorlijk in zijn greep. Voor supermarkten en bierbrouwers zijn het gouden tijden, ook dankzij het mooie weer. De tv-verkoop heeft een enorme impuls gekregen, het bel- en smsgedrag vertoont pieken en dalen en samen kijken op het werk is goed voor de teamgeest. Toch zou het WK de economie meer dan 100 miljoen per werkdag kosten doordat er even niet gewerkt wordt als Nederland speelt, becijferde een economisch adviesbureau.
ArboNed
Uit eigen onderzoek van dienstverlener ArboNed blijkt dat minder mensen zich ziek melden op dagen dat het Nederlands elftal speelt. De organisatie denkt dat veel mensen vrij nemen en de rest vindt het juist leuk om samen met de collega's te kijken. Dat wordt gestimuleerd door werkgevers die het kijken faciliteren. Volgens werkgeversorganisatie VNO-NCW zal de wedstrijd van vrijdag een minimale impact hebben op de werkvloer. ,,Vrijdag zijn veel mensen al vrij.''
Tv
Wellicht hebben sommige werkgevers een nieuwe tv aangeschaft voor het WK. Dat hebben in ieder geval tienduizenden mensen gedaan. In een normale week gaan er in Nederland zo'n 36.000 televisies over de toonbank. In aanloop naar het WK en in de eerste week van het toernooi ging de verkoop omhoog naar gemiddeld 52.000 stuks. In de eerste week van juni werden maar liefst 58.000 tv's verkocht. ,,Dit betekent dat er gemiddeld ruim 15.000 extra toestellen per week zijn verkocht vergeleken met vorig jaar'', aldus consultant Barbara Schouten van GfK.
Bellen en sms-en
De belbedrijven kunnen zich ook in de handen wrijven. Volgens telecombedrijf KPN wordt er rond en tijdens de wedstrijden minder gebeld, maar neemt het sms'en en rendabele mobiel internetten juist bovengemiddeld toe. ,,Aan het sms-verkeer kan je het verloop van de wedstrijd zien'', stelt een woordvoerder. Het mobiele dataverkeer, internetten via het mobieltje of met een dongel, verdubbelde tijdens de wedstrijden die Nederland speelde.
Boodschappen
Nederlanders deden afgelopen week voor 21 miljoen euro extra boodschappen bij de supermarkten ten opzichte van een 'normale' week, becijferde marktonderzoeker GfK. De supermarkten hebben de afgelopen vier weken al 76 miljoen euro extra in het laatje zien binnenkomen. De WK-acties zijn populair, maar het zomerse weer doet een extra duit in het zakje. Welk deel aan het warme weer is toe te schrijven en welk deel aan het WK is echter moeilijk aan te geven, zei Joop Holla van Gfk Panel Services.
Bier
De bierafzetten zijn beduidend hoger. Hoewel bierbrouwer Heineken geen cijfers wil geven, zegt een woordvoerder dat het warme weer en het WK extreem goed werken zowel voor de horeca als ook voor de supermarkten. ,,Door ons wordt flink gewerkt om aan de vraag te voldoen'', aldus de woordvoerder. Als de periode van warm weer lang aanhoudt, leert de ervaring dat de vraag naar bier wat afneemt en die naar frisdranken juist toeneemt. Ook bierproducent Bavaria zegt ,,significante omzetplussen'' te zien de afgelopen tijd. De ,,exceptioneel goede WK-campagne van Bavaria heeft daar ook een groot aandeel in gehad'', aldus directielid Peer Swinkels. Bron: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!