Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Voedingsmiddelen Unilever 6 procent duurder

03-11-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
unilever_logo_02.jpeg
Was- en voedingsmiddelenconcern Unilever heeft de prijzen in de afgelopen 12 maanden met 5,8 procent verhoogd. Maar het concern zegt de consument te hebben willen behoeden voor de ergste impact van de duurder geworden grondstoffen. Daarom waren de prijsstijgingen niet zo groot om ook de winstmarge van Unilever te stuwen. Dat bleek donderdag nadat Unilever gegevens over het derde kwartaal had gepubliceerd.
Gestegen grondstofkosten
Het concern moest dit jaar 2,5 miljard euro extra aan kosten maken in verband met de gestegen grondstofkosten. Dat zou betekenen dat de prijzen met ongeveer 15 procent omhoog zouden moeten, lichtte een woordvoerder toe. Unilever heeft dit niet gedaan om de consument te beschermen. Ook gaat het concern ,,niet rücksichtlos'' de prijzen verhogen. ,,Onze merken moeten wel overeind blijven'', aldus de zegsman.
West-Europa
Overigens gingen de prijzen in West-Europa, de zwakste regio voor Unilever, over de afgelopen 12 maanden met slechts 2,4 procent omhoog. Dat is aanzienlijk lager dan de prijsverhogingen in Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Met name in Azië, waar ook de volumes flink stegen, bleek de consument bereid te zijn om meer voor de producten te betalen.
Prijsstijgingen
De belangrijkste prijsstijgingen zijn doorgevoerd in de eerste helft van het jaar, zo lichtte financieel topman Jean-Marc Huët toe. ,,Het grootste gedeelte is wel voorbij.'' Huët ziet de prijzen van sommige grondstoffen dalen of stabiliseren, maar wijst op de nog steeds hoge prijs van olie. Desalniettemin denkt de financieel topman dat het effect van (dure) grondstoffen volgend jaar ,,zelfs niet in de buurt komt'' van wat Unilever er dit jaar aan kwijt is.
Omzet
Unilever wist de omzet in het afgelopen kwartaal met circa 5 procent te verhogen tot 12,1 miljard euro. De groei werd gestuwd door een toename van 7,8 procent van de onderliggende verkopen, een prijsgroei van 5,8 procent en een volumegroei van 1,9 procent. Overnames droegen 2,2 procent bij aan de omzetgroei. Er was sprake van een negatief wisselkoerseffect van 4,8 procent.
ANP

Meer over:

diginieuws, unilever
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor