Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Vodafone verkoopt glasvezel met valse beloften

16-03-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
195x90_vodafone_03.jpg
Provider Vodafone verkoopt abonnementen voor een snelle glasvezelverbinding voor internet, bellen en televisie. Dat doet de provider door de deuren langs te gaan: colportage dus. Sommige mensen die bij Vodafone zo'n abonnement afsloten, komen bedrogen uit. Kassa kreeg er de afgelopen weken klachten over binnen.
Duur
Door heel Nederland worden op het moment glasvezelkabels aangelegd. Dat garandeert het allersnelste internet – als het tenminste tot in je meterkast is aangelegd. Daarvoor moet onder de grond worden gegraven en door de muur worden geboord. Duur - en daarom wordt glasvezel pas aangelegd als 30% van de bewoners in een bepaalde wijk een abonnement neemt. Providers gaan dus langs de deuren om klanten te werven.
Voorgespiegeld
Nadat ze een contract (of 'inschrijformulier') tekenen bij Vodafone moeten deze klanten allereerst maanden wachten tot hun woning geschikt is voor een glasvezelverbinding – vaak veel langer dan ze was verteld. Als de snelle verbinding er dan eindelijk is, dan blijkt dat de verkoper de zaken te mooi heeft voorgespiegeld.
Gratis
Dat overkwam Marian Polman. De verkoper kwam langs in november 2011 en beloofde haar dat ze haar oude telefoonnummer kon behouden en dat ze gebruik kon maken van de overstapservice. Al haar apparaten zouden gratis worden aangesloten. Toen in februari 2013 de glasvezelkabel werd gelegd en zij het installatiepakket ontving, bleek het anders te zitten. Géén nummerbehoud, géén overstapservice en géén gratis volledige aansluiting, maar wél een abonnement. Daar kon Marian Polman niet zomaar meer vanaf. Volgens Vodafone moet zij een jaar klant blijven.
Klantenservice
Nancy Huiskamp wist niet eens dat ze een abonnement afsloot in 2011, want volgens de verkoper tekende zij slechts een informatieformulier. Ook toen zij erover belde was ze géén klant bij Vodafone, volgens de klantenservice. Eind februari werd een installatiepakket geleverd. Huiskamp is wél klant en moet dat van Vodafone minstens een jaar  blijven en dus betalen.
Contract
Zowel Huiskamp als Polman zit nu dus vast aan een abonnement. Dat overkwam meer mensen, want toen de glasvezelverbinding eindelijk werd geleverd bleek dat zij niet meer konden opzeggen. Na verkoop via colportage heeft een klant recht op acht dagen bedenktijd. Volgens Vodafone ging die bedenktijd in na het tekenen van het contract en het ontvangen van een bevestigingsmail (in 2011 dus), terwijl de verbinding pas in 2013 werd opgeleverd. Andere providers, zoals bijvoorbeeld UPC, laten de contractdatum pas ingaan op het moment dat het installatiepakket wordt geleverd. Vodafone doet dat niet.
Ontbinden
Bovendien zijn de valse beloften van verkopers volgens Vodafone geen reden om het contract te ontbinden. Klanten moeten hun abonnement gewoon een jaar behouden. Er is immers geïnvesteerd in het dure glasvezelnetwerk en dat geld moet terugverdiend worden. Marian Polman heeft haar installatiepakket niet eens uitgepakt. Nancy Huiskamp heeft het zelfs aan de deur geweigerd. Kunnen zij van hun abonnement af?
Contract nietig
Bart Combée van de Consumentenbond vindt van wel. Volgens hem zijn de contracten nietig omdat Vodafone ze niet correct opstelde. Vodafone is het met die stelling niet eens. Klanten ontvingen volgens het bedrijf een bevestigingsmail met aanvullende informatie. 
Reageer!
Sinds Kassa zich over de kwestie boog, zijn de contracten van Marian Polman en Nancy Huiskamp ontbonden. Zij kregen beiden bloemen en excuses van de provider. Heeft u een vergelijkbare zaak? Laat het de redactie weten op kassa@vara.nl.
Ook in 2010 besteedde Kassa al aandacht aan verkoopmethoden van colportage van energiebedrijven. Bekijk hier de uitzending terug. Heeft u ook last van verkoop aan de deur? Plak dan onze gratis sticker op uw voordeur. Vraag hem hier aan.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor