Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vodafone scheept klant af met tweedehands toestel

  •  
26-05-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vodafone_logo_01.jpg
Karly van Doremalen is achttien jaar. Ze zit nu nog op school, maar vanaf deze zomer is ze gediplomeerd kapster. Eind februari sluit ze bij de Vodafone-winkel in Den Bosch een tweejarig telefoonabonnement af. Ze koopt daarbij een Blackberry. Eigenlijk gaat het direct in de winkel al mis. Als ze de telefoon in handen krijgt, blijkt er een knopje van het toetsenbord los te zitten. Volgens de verkoper "valt het wel mee". Na een paar dagen valt het knopje er bijna af. Tot overmaat van ramp kan Karly dan ook niet meer bellen, sms-en of internetten, omdat ze geen bereik meer heeft. Karly gaat terug naar de winkel en krijgt ze een nieuwe simkaart. Het gaat even goed. Inderdaad even maar, want nog dezelfde middag heeft Karly wéér geen bereik. Nu is het advies van de winkel "neem maar contact op met de klantenservice van Vodafone”. Na veel heen-en-weer gemail en gebel wordt duidelijk dat de Blackberry niet te repareren is. Karly krijgt te horen dat ze een nieuw toestel krijgt.
Tweedehands toestel
Eind goed al goed, zou je denken, maar tot twee keer toe krijgt Karly een tweedehands toestel. Dat concludeert ze, als de telefoon in een plastic zakje - zonder batterij, doos, oplader en achterkantje - wordt geleverd. Karly heeft er – met deze telefoon – een probleem bij. Tientallen keren per dag krijgt ze ping-berichten van wildvreemden! Ping is een onderling berichtensysteem voor Blackberry-gebruikers. Je Ping-nummer is gekoppeld aan je telefoon en dus niet aan je telefoonnummer of simkaart. Karly wordt dus ge-pingt door bekenden van de vorige eigenaar van haar telefoon!
Recht op nieuw toestel
Mr Irene Vuijk, van het Juridisch Loket, vindt dat Karly recht heeft op een nieuw (echt nieuw!) toestel. Ze vraagt zich af of het beleid is van Vodafone om 'gereviseerde' toestellen uit te delen, of dat er hier iets is misgegaan. Op het hoofdkantoor van Vodafone in Maastricht legt Joost Galema van Vodafone uit dat er in het geval van Karly inderdaad een aantal dingen mis zijn gegaan. Als je telefoon zo snel kapot gaat, heb je gewoon recht op een nieuwe legt hij uit. Waarom dat bij Karly niet is gebeurd, kan hij niet verklaren. Als je toestel kapot is en je meldt dat binnen zeven dagen bij Vodafone, dan krijg je 'in principe' een nieuw toestel. In principe, want deze regel geldt voor telefoons die vanuit de fabriek defect blijken (de technische term hiervoor is DOA – Dead On Arrival). Als dat het geval is, zoals bij Karly, krijg je een nieuw toestel. Soms is echter slechts sprake van een softwaredefect dat in de winkel meteen verholpen kan worden, dus dan hoeft het toestel niet omgeruild te worden. Val-, stoot- en waterschade binnen zeven dagen valt niet binnen deze DOA-regeling. Deze toestellen gaan het reguliere garantie- of reparatieproces in. Karly, zij heeft alsnog een spiksplinternieuwe Blackberry gekregen! Kassa's Belbus is ook in het nieuwe seizoen te bereiken via Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum en via belbus@vara.nl.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor