Vodafone meest actief op social media
08-09-2011
• leestijd 1 minuten
Samen met HEMA en Tele2 voert Vodafone de lijst aan van meest actieve merken op sociale media. Sociale media worden steeds populairder onder merken. Vorig jaar was 67 procent van de Nederlandse topmerken actief op de verschillende platforms, inmiddels is dit al 90 procent. Dit alles is gebleken uit de vierde social media monitor van Social Embassy. In het onderzoek werd gelet op de aanwezigheid, activiteit en interactiviteit op sites als YouTube, Twitter en Facebook.
Eerdere jaren
In 2009 en 2010 stond Bol.com boven aan de lijst. Rabobank stond die jaren op de tweede plek en HEMA kwam vorig jaar binnen op de derde plek. Dit jaar staat het warenhuis tweede op de lijst. Vodafone, de nummer één, gebruikt social media onder meer voor marketing, service en recruitment.
Professioneler
Sociale media worden steeds professioneler ingezet door merken. Ze investeren hierin door een social media manager aan te nemen, software aan te schaffen of campagne te voeren. Ruim 40 procent van de merken die onderzocht zijn, beschikt al over een social media manager.
Meest populair
YouTube is het meest populaire sociale netwerk voor de merken. LinkedIn en Twitter eindigen op de tweede en derde plaats. Facebook maakte de grootste inhaalslag: vorig jaar was 12 procent van de merken hierop actief, dit jaar is dat al 62 procent.
Bronnen: Emerce.nl / social media monitor rapport
http://www.socialmediamonitor.nl/rapport/