Vliegticket soms 100 procent duurder
11-05-2011
• leestijd 2 minuten
Vliegen tegen een stunttarief kan flink tegenvallen. De reiziger wordt steeds vaker geconfronteerd met allerlei bijkomende kosten. Zo moet er voor bagage, beenruimte, instapvolgorde, stoelkeuze, inchecken én afrekenen regelmatig worden bijbetaald. Hiermee kan een in eerste instantie aantrekkelijke aanbieding wel 100 procent duurder uitvallen, blijkt uit onderzoek van Kassa Magazine.
Vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties zijn sinds 2007 verplicht all-in tarieven te melden in reclames en op boekingssites. Volgens de Reclamecode Reisaanbiedingen moet de genoemde prijs de totaalprijs zijn, inclusief alle onvermijdbare kosten. Alleen boekingskosten komen daar eventueel nog bij. En vrijwel alle maatschappijen houden zich netjes aan deze regels. De prijs op de site is inderdaad het meest kale tarief.
Extra betalen voor beetje gerief
Voor een reiziger die met alleen handbagage een korte reis wil maken ideaal, maar als je wat meer gerief zoekt en bagage voor langere periode meeneemt, lopen de kosten flink op. Bij bijvoorbeeld Vueling, Transavia, Easyjet en Ryanair moet er voor veel zaken worden bijbetaald. Van drie euro voor het kiezen van een stoel tot 25 euro voor één stuks bagage die het ruim in gaat. Maar ook KLM vraagt extra geld voor extra beenruimte, een plek die vroeger nog aan de meest behoevende werd 'weggegeven'. En dat allemaal per enkele vlucht, dus bij een overstap of een retour kunnen deze kosten meer dan verdubbeld worden.
Daarnaast wordt bij sommige aanbieders standaard een annuleringsverzekering aangeboden, die bij Ryanair zelfs tot twee keer toe weg geklikt moet worden als hier geen gebruik van gemaakt wordt. En dan zijn de kosten tijdens de vlucht nog niet meegerekend. Bij KLM kan er nog gerekend worden op een snack en een drankje, maar steeds vaker moet hiervoor flink worden betaald.
Meer in het artikel
'Gegoochel met ticketprijzen'
in
Kassa Magazine - Nummer 3
vanaf dinsdag 10 mei in de winkels.