Vliegtaks al na jaar in prullenbak
26-03-2009
• leestijd 1 minuten
De vliegtaks die per juli verdwijnt, is een kort leven beschoren geweest. Vertrekkende passagiers betaalden per 1 juli vorig jaar 11,25 euro voor korte vluchten en 45 euro voor intercontinentale vluchten.
Het kabinet wilde milieuonvriendelijk gedrag ontmoedigen. De reiswereld stond op zijn achterste benen. KLM en Schiphol lieten zich niet onbetuigd. De critici wezen al snel op de uittocht van reizigers naar Belgische en Duitse vliegvelden, die geen heffing hanteren.
KLM-topman Peter Hartman zei begin maart dat de vliegtaks al 900.000 passagiers had gekost. De reisbranche, verenigd in de ANVR, schatte de schadepost voor de economie op 1,3 miljard euro, tegenover een geschatte opbrengst van jaarlijks 300 miljoen euro.
Verkeersminister Camiel Eurlings had toen al een kostenonderzoek aangekondigd vanwege Schiphols verslechterende concurrentiepositie. Afschaffing van de vliegtaks sloot hij daarbij niet uit. Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën hield het een paar dagen later zuinigjes nog op een aanpassing.
In de kleine lettertjes van het crisispakket staat dat de afschaffing van de heffing ,,mede afhankelijk is van de inzet van luchthaven Schiphol inzake kostenstructurering''. Ingewijden spreken van een wassen neus, aangezien Schipholtopman Jos Nijhuis al bezig is met een andere tarievenaanpak.
PvdA-milieuminister Jacqueline Cramer kan met de ingreep wel leven. ,,Dit kabinet heeft daar zo veel milieumaatregelen tegenover staan'', reageerde zij woensdag.
Bron: ANP