Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

‘Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig’

07-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
koffer 1127
De dekking van reis- en annuleringsverzekeringen die via luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus worden aangeboden valt vaak tegen. Dat meldt de Consumentenbond. Ook zijn de voorwaarden vaak onduidelijk. De bond deed onderzoek naar vijftien reisaanbieders.
Wanneer klanten een reis boeken, bieden veel reisorganisaties standaard verzekeringen aan van internationale verzekeraars. Daarvan is de premie relatief hoog, met gemiddeld vijf procent van het totale reisbedrag. Ook zijn daarbij veel beperkende voorwaarden van toepassing.

Uitzonderingen vaak niet vermeld

De uitzonderingen die de reisorganisaties hanteren, worden vaak niet vermeld in de verzekeringskaart. Hierin moeten alle belangrijkste kenmerken van het product zijn samengevat. Zo wordt pas na het lezen van de uitgebreide voorwaarden van EasyJet en Schipholtickets duidelijk dat zoek- en reddingskosten niet worden vergoed. Dit is belangrijk voor wintersporters, wandelaars en zeilers. In veel gevallen ontbreekt wintersportdekking in zijn geheel, ook bij aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen.

Minimale bagagedekking

Waar ook slecht op wordt gescoord is bagagedekking, aldus de Consumentenbond. Expedia biedt een verzekering aan die onder meer smartphones, tablets, kunstgebitten, sleutels, en reisdocumenten uitsluit. Ook Ryanair sluit elektronica, brillen en contactlenzen uit van dekking. Klanten kunnen producten alleen vergoed krijgen als zij het aankoopbewijs kunnen laten zien. Vliegticketverkoper WTC stijgt qua prijs boven andere aanbieders uit. De premies lopen bij WTC op tot wel 28 procent van het totale reisbedrag.

Tegenstrijdige uitingen

De uitingen van Sunweb en TUI zijn tegenstrijdig, constateert de Consumentenbond. Beide reisbureaus informeren de klant dat de verzekering 'om elke reden' mag worden geannuleerd. In de polisvoorwaarden is echter te lezen dat er bij noodweer, een ernstig ziek huisdier en zelfs het faillissement van de reisorganisatie géén geldige redenen zijn om de reis te annuleren.

Aanpassing

Reisorganisatie Sunweb laat aan Kassa weten direct actie te hebben ondernomen na het lezen van het onderzoek van de Consumentenbond. Sunweb heeft de slogan van hun annuleringsverzekering van de Europeesche aangepast. Die luidde "Annuleren om elke reden". Naar aanleiding van het onderzoek past de reisorganisatie dit aan naar "Ruimere annuleringsdekking". Sunweb geeft aan ernaar te streven om hun klanten zo duidelijk mogelijk te informeren.
Bron: Consumentenbond, Sunweb
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!