Zit je met je telefoon achter het stuur en veroorzaak je een ongeval? Dan kan het je heel duur komen te staan. De verzekeraars Interpolis, Centraal Beheer, Inshared en FBTO hebben per 1 december hun polisvoorwaarden aangepast. Zij laten je zelf voor de kosten opdraaien als je zat te appen ten tijde van een ongeval, meldt het AD.
Het schadebedrag kan volgens berekeningen van Independer oplopen tot miljoenen euro’s die je zelf moet betalen, bericht de krant.
Driekwart van de bestuurders gebruikt weleens een telefoon achter het stuur, dat blijkt uit een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). “Appen achter het stuur kan niet alleen levensgevaarlijke situaties veroorzaken, maar ook enorme financiële gevolgen hebben", verklaart Menno Dijcks, verzekeringsexpert bij Independer tegenover het AD.
De kosten bij letselschade kunnen volgens de verzekeringssite oplopen tot tienduizenden en soms zelfs honderdduizenden euro’s, bijvoorbeeld in het geval van blijvende invaliditeit.
“Maar weinig mensen kunnen dat geld uit eigen zak betalen”, aldus Dijcks in het AD, “Je zal dan een betalingsregeling moeten treffen met je verzekeraar. Daarbij kun je te maken krijgen met inbeslagname van bezittingen. Is de schuld onbetaalbaar groot, dan kun je zelfs persoonlijk failliet worden verklaard”.
Na een ongeluk met een persoon is de verzekeraar wettelijk verplicht om de schade uit te keren aan het slachtoffer. Als er genoeg bewijs is dat je een telefoon in je hand hebt gehad, kan de verzekeraar de kosten op jou verhalen.
Voor de bewijslast kan gebruik worden gemaakt van getuigenverklaringen, dashcambeelden, camera’s langs de weg en een rapport van de politie.
De vier grote verzekeraars hebben telefoongebruik achter het stuur duidelijk in hun polisvoorwaarden opgenomen. Maar ook als dit niet in de voorwaarden staat, kan het zijn dat je alsnog zelf in de buidel moet tasten. Appen achter het stuur is en blijft namelijk verboden. Verzekeraars kunnen zich dan beroepen op nalatigheid of roekeloosheid.
Bron: AD
Heel goed dat verzekeraars dit doen. De overheid zou ook veel meer moeten doen om handheld telefoongebruik in het verkeer tegen te gaan. Automobilisten veroorzaken tientallen doden en honderden gewonden per jaar. Toch zijn 5 miljoen telefoongebruikers in de auto zo stronteigenwijs om te denken dat ze beter autorijden dan wie dan ook. Met onvoorstelbaar veel leed als resultaat. Meer handhaven en boetes voor automobilisten naar minimaal een vijfvoud verhogen.
Dat werd tijd. Nu nog voor het gebruik op de fiets/scooter. Wij wonen langs een fietspad. Vooral jongelui die, soms zonder handen aan het stuur, zitten appen/bellen etc. In het donker is het helemaal een ramp als ze ook geen fietsverlichting hebben/gebruiken.
Niet bellen of appen achter werk stuur dan ook, meteen een forse boete.
We weten dat nu al zo lange en toch gebeurt het te veel.
Regering heeft geld nodig, dit is een mooie manier om er eerlijk aan te komen.
@Redactie, ik vind jullie artikel incompleet. De nadruk ligt in het artikel op WhatsAppen achter het stuur, maar het gaat om niet handsfree smartphone gebruik. Dus voor niet handsfree bellen tellen dezelfde nieuwe regels van verzekeraars.
Goede zet! Beter pro-actief dit telefoongebruik aanpakken. Betrapt bij bellen e.d. achter het stuur? 1ste keer: inbeslagname telefoon voor 1 week. 2de keer: dikke boete en telefoon in beslag nemen en niet meer retourneren.
Graag ook voor fietsers, bromfietsers en fatbikers.
Bij niet handsfree bellen achter het stuur tellen dezelfde nieuwe regels. Het artikel van Kassa is niet compleet.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!
Omdat automobilisten voor 50% aansprakelijk worden gesteld als ze een fietser aanrijden, als dit niet hun schuld is, of als de fietser tegen hen aanrijdt, vraag ik me af of de fietser zelf ook 100% aansprakelijk is, als die de telefoon gebruikt tijdens het fietsen.
Zijn daar ook regels voor ?
Hier staat info.