Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Verzekeraars niet transparant genoeg over afspraken met zorgverleners'

17-12-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
zorgverzekering dokter rekening 1127
Zorgverzekeraars zijn niet transparant genoeg over de afspraken die zij met zorgverleners maken. Daarnaast zijn ze ook niet duidelijk naar klanten toe wat dit voor hen betekent. Dat concludeert de Consumentenbond die de websites van verzekeraars en de polisbrieven bekeek. De organisatie vindt dat verzekerden voor het verlengen van hun polis duidelijkheid moeten krijgen of hun polis verslechtert.
Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, zeggen zorgverzekeraars niets over zorgverleners die voor 2021 niet meer gecontracteerd zijn en zeggen ze niets over beperkingen die zijn afgesproken met zorgverleners (zogeheten zorgplafonds). "Terwijl dat voor consumenten ingrijpende gevolgen kan hebben en bepalend kan zijn voor de keuze van een zorgpolis."

Belangrijk

Verzekerden kunnen die informatie alleen achterhalen door zelf te gaan spitten, zegt Molenaar. Dat is vaak moeilijk te vinden op de sites van de verzekeraars. Leden van de Consumentenbond hebben in een peiling aangegeven dat de keuze voor een specifieke zorgverlener belangrijk is. "Verzekeraars moeten veel duidelijker maken óf ze zorgplafonds hanteren en bij welke zorgverleners. En wat de gevolgen daarvan zijn."
In september sprak de Consumentenbond al met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, toezichthouder de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zorgverzekeraars over het verbeteren van de informatie. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (1)

Lalibelle
Lalibelle18 dec. 2020 - 6:31

Ik ben inderdaad al weken bezig om uit te zoeken of verzekeraars een contract hebben afgesloten met bepaalde zorgverleners. Via email zorgverleners benoemd. Antwoord: we hebben nog geen contract maar dat komt waarschijnlijk nog in de loop van 2021. Ik voel me nu dus genoodzaakt om het duurste pakket te kiezen terwijl in de loop van 2021 blijkt dat er ook 100% dekking is in de naturapolissen. Ik betaal dus heel veel extra wat achteraf dan niet nodig zou zijn. Kies ik de naturapolis en komt er toch geen contract dan ben ik bang dat ik bepaalde noodzakelijke zorg niet kan betalen. Ik krijg geen duidelijkheid en dat maakt me gefrustreerd

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!