Verzekeraars maken ommezwaai in woekerpolisaffaire
07-03-2011
• leestijd 5 minuten
De Woekerpolisaffaire leek ten einde met de compensatieregeling. Klanten met een woekerpolis zouden teveel in rekening gebrachte kosten gecompenseerd krijgen. Maar die regeling is een lachertje concludeerde
Kassa vorig jaar
toen de eerste mensen bericht kregen over de hoogte van de compensatie. Veel klanten kunnen beter hun polis oversluiten naar een goedkoper product. Om daar een idee van te krijgen heeft Kassa in januari i.s.m. Independer en Kapé Breukelaar, onafhankelijk financieel adviseur, de
Woekerpolis check
geïntroduceerd.
Woekerpolis check
Als je deze
check
invult krijg je een indicatie of overstappen naar een goedkoper product leidt tot een hoger eindkapitaal. In onze uitzending van
5 februari maakten we al bekend dat het oversluiten van een beleggingsverzekering gekoppeld aan een hypotheek gemiddeld € 11.600 meer eindkapitaal oplevert voor gedupeerde klanten. Ondertussen is de check ook al 80.000 keer geraadpleegd.
Tweede Kamer wil opheldering
En die Woekerpolis check heeft veel teweeg gebracht. Zo staat het onderwerp weer helemaal op de politieke agenda. Woensdag 9 maart vindt een hoorzitting plaats in de Tweede Kamer waar belangrijke partijen zoals verzekeraars, toezichthouders en consumentenvertegenwoordigers hun licht op de kwestie laten schijnen. Kapé Breukelaar is één van de deskundigen die wordt gehoord.
Verzekeraars maken ommezwaai
In
januari
meldden de zes grote verzekeraars ons nog dat klanten bij het oversluiten naar een goedkoper product een boete of afkoopkosten moeten betalen. Dat standpunt is nu geheel veranderd. Alle zes de verzekeraars hebben Kassa toegezegd in veel gevallen geen kosten meer in rekening te brengen! Deze verzekeraars kunnen hun klanten nu ook veelal een goedkoper product aanbieden.
Vaak geen kosten bij beëindiging woekerpolis
-
Delta Lloyd
kondigde in januari als eerste aan geen afkoopkosten meer in rekening te brengen als de klant zijn polis wil stopzetten of oversluiten naar een goedkoper product. Ook niet als de klant naar de concurrent wil.
-
ASR
volgde in februari onder druk van alle publiciteit. Het bedrijf rekent geen kosten meer als klanten willen overstappen naar een nieuw product van ASR of naar de concurrent. Dat laatste leest u niet direct in het persbericht van ASR, maar navraag leerde ons dat ook overstappen naar een goedkoper alternatief van een concurrent kosteloos kan.
-
Achmea
komt zo snel mogelijk met alternatieve producten zodat de meeste klanten binnen Achmea kosteloos kunnen overstappen. Navraag bij Achmea leert dat als je naar een andere verzekeraar wil, je nog wel afkoopkosten moet betalen. Achmea geeft wel aan dat die kosten wellicht op korte termijn worden verlaagd.
-
AEGON
meldt ons dat zij op dit moment de lopende contracten van klanten vergelijken met hun best vergelijkbare producten en een vergelijkbaar risicoprofiel in de huidige markt. Wanneer uit de vergelijking blijkt dat klant een significant beter rendementspotentieel heeft wanneer hij nu overstapt, biedt AEGON deze aan de klant aan. Voor een omzetting brengt AEGON in dat geval voor driekwart van de klanten geen extra (administratieve) kosten in rekening. Bij navraag blijkt dat klanten ook geen extra kosten in rekening krijgen gebracht als ze overstappen naar een product van de concurrent. Alleen als de poliskosten over de gehele looptijd zijn uitgesmeerd (geldt voor een kwart van de klanten), zijn er nog kosten verbonden aan de overstap, of dat nu is naar een product binnen of buiten AEGON.
-
Nationale Nederlanden
heeft aangegeven dat klanten kosteloos hun polis kunnen aanpassen, omzetten of beëindigen. Ook als klanten willen overstappen naar een product van de concurrent worden geen afkoopkosten meer in rekening gebracht.
-
SNS Reaal
brengt geen afkoopkosten meer in rekening als klanten willen overstappen naar een alternatief product van REAAL. Mochten klanten toch willen overstappen naar een product van een concurrent, dan brengen ze 100 euro in rekening.
Blijf kritisch
Kapé Breukelaar vindt dit een goede ontwikkeling. Hij heeft er steeds voor gepleit dat verzekeraars de schade uit het verleden moeten compenseren en vervolgens te zorgen voor een goed en voordelig alternatief voor de toekomst. Kapé Breukelaaar: “Die goedkopere alternatieven hebben ze vrijwel allemaal ook al, maar dan vooral voor nieuwe cliënten. Help bestaande klanten om geruisloos en kosteloos over te stappen. Zo blijven cliënten voor de verzekeraars behouden en kan men, ondanks de lagere opbrengsten, nog steeds een gezonde marge maken. Daarbij zouden overstapkosten en afkoopkosten van het oude product achterwege moeten blijven. Hoge juridische kosten en negatieve publiciteit worden vermeden en de geloofwaardigheid van verzekeraars krijgt weer een positieve impuls. En dat is hard nodig.“ Wel stelt hij dat hij de verzekeraars kritisch zal blijven volgen, en beoordelen of de voorgestelde oplossingen allemaal zo goed zijn voor de klant als voorgespiegeld.
'Tussenpersonen moeten woekerpolis gratis omzetten'
Het kwam al
eerder
aan de orde: de zorgplicht van tussenpersonen. Als een klant zijn woekerpolis wil omzetten, moet hij daar zonder betaling voor terecht kunnen bij de tussenpersoon waar de woekerpolis ooit is afgesloten. Deze heeft voor zijn werk zowel een eenmalige provisie ontvangen als vele jaren een doorlopende provisie. Voor dat geld is hij verplicht onderhoud te leveren aan de klant. Daarvoor mag een adviseur niet een bedrag van € 750 in rekening brengen, zoals een mevrouw in Kassa vertelt.
Bob Veldhuis is vice-voorzitter van de branchevereniging van financiële adviseurs, de
Adfiz
. Hij stelt in Kassa nadrukkelijk dat omzetting van de polis tot de zorgplicht van de tussenpersoon behoort en dat daarvoor geen extra vergoeding in rekening mag worden gebracht. Er mag pas een vergoeding worden gevraagd als de klant bijvoorbeeld meer geld wil sparen voor aflossing of er belangrijke veranderingen zijn in de persoonlijke situatie.
Breukelaar is ook heel helder over die zorgplicht; omzetting van een woekerpolis naar een goedkoper product moet de “oude” tussenpersoon doen, zonder daar extra kosten voor in rekening te brengen. Hij licht toe dat het ook niet veel meer werk met zich meebrengt voor een adviseur. Vooral nu vele verzekeraars zelf goedkopere producten aanbieden, zodat de klant niet naar een andere partij hoeft en onder hetzelfde dak een betere oplossing kan krijgen. Een schriftelijke reactie van de Adfiz vindt u
hier
.
Als u bent ingelogd, kunt u hieronder meediscussiëren.