Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verzekeraar stuurt drie berekeningen voor vergoeding uitvaart

  •  
13-12-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
195x90_geld4_06.jpg
Op haar 86e probeert Caty Pater te achterhalen wat haar uitvaartverzekering uitkeert als ze onverhoopt mocht komen te overlijden. Die vraag beantwoord krijgen levert Caty een hoop problemen op. Ze krijgt drie verschillende bedragen toegestuurd.
Bevrijdingsjaar
Caty Pater is zestien jaar als ze van haar ouders een uitvaartverzekering krijgt. Dat is in augustus 1945 en haar ouders betalen 16,5 cent per week om Caty te verzekeren voor een bedrag van in totaal 300 gulden. Hoeveel zou dat bedrag omgerekend naar deze tijd waard zijn? Caty neemt daarover contact op met verzekeraar Proteq die de oude verzekering in beheer heeft.
Verschillende berekeningen
Een week na het telefoongesprek heeft Caty nog geen brief van Proteq, dus belt ze weer. Na twee weken liggen er twee brieven op de mat. In één berekening staat dat Proteq €2562 van de uitvaart van Caty zal vergoeden. In de andere brief wordt een veel hoger bedrag genoemd: €4191. Caty voelt zich bedonderd er stuurt een aangetekende brief.
Weer een andere berekening
Wat volgt is opnieuw een brief met opnieuw een berekening van Proteq. Dit keer komt de berekening uit op €3725, wat weer een heel ander bedrag is. Wat haar het meest steekt is dat ze geen uitleg krijgt over alle verschillende berekeningen. Ergens moet iets fout zijn gegaan, maar niemand belt haar of stuurt een briefje over de gang van zaken. Boos neemt Caty contact op met de Belbus.
Uitleg
Proteq is geschrokken van de ervaring die Caty Pater bij hen heeft opgedaan. Ze leggen uit dat er iets mis is gegaan bij het callcenter. Kort gezegd: Op het moment dat iemand overlijdt, dan rekent de computer de vergoeding voor de uitvaart uit en daargaat eigenlijk nooit iets mis mee. Als iemand zelf telefonisch het te verzekeren bedrag opvraagt, dan wordt de vergoeding met de hand uitgerekend, door mensen die daar onvoldoende voor opgeleid zijn.
Oplossing
Proteq belooft hoe dan ook het hoogst berekende bedrag aan Caty te zullen uitkeren, €4191. Ze bieden excuus aan en zullen alle berekeningen, ook die van nog levende klanten, voortaan door de juiste afdeling laten uitzoeken.
Belbus nodig?
Heb je ook de Belbus nodig? Mail dan belbus@vara.nl of schrijf postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!