Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verzekeraar moet aantonen dat consument polisblad heeft ontvangen

07-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
244 keer bekeken
  •  
enquete kassa 930x520

Consumenten moeten van een verzekeraar altijd een polisblad krijgen als ze een verzekering afsluiten. Als een verzekeraar niet kan aantonen dat een polisblad aan de klant is gegeven, "dan dient de verzekeraar eventuele financiële schade als gevolg hiervan alsnog te vergoeden". Dat laat Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) weten.

Aanleiding van de uitspraak is een klachtspraak van een consument dat recht heeft op de gedeeltelijke uitkering van een ongevallenverzekering.

Ongevallenverzekering

De consument viel van de trap en kwam terecht op zijn schouders, waardoor hij blijvende invaliditeit heeft overgehouden aan beide armen. De consument claimde dat hij recht heeft op een uitkering van de ING-Ongevallenverzekering, die hij al sinds 1999 heeft. Verzekeraar Nationale-Nederlanden weigerde de claim, omdat de verzekering alleen dekking zou bieden voor "overlijden als gevolg van een ongeval". Volgens de verzekeraar staat dat in het polisblad van 2018.

Aantonen

Het Kifid zegt dat de consument niet heeft kunnen aantonen dat hij in 1999 een verzekering is aangegaan die blijvende invaliditeit dekt. Volgens de consument heeft hij destijds nooit een polisblad ontvangen met daarin de voorwaarden. De Geschillencommissie vindt het aannemelijk dat de consument alsnog zou hebben gekozen voor dekking voor 'blijvende invaliditeit' wanneer hij het polisblad wel zou hebben ontvangen.

De verzekeraar moet nu de helft van de dekking uitkering als er sprake is van schade, heeft het Kifid bepaald. Nationale-Nederlanden heeft niet kunnen aantonen een polisblas te hebben verstuurd, terwijl dat wettelijk wel verplicht is. Verzekeraars moeten een polisblad opsturen en aantonen dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is.

Eigen verantwoordelijkheid

De andere helft van de uitkering krijgt de consument niet, omdat de hij in al die jaren geen polisblad heeft opgevraagd. Een verzekerde heeft ook een eigen verantwoordelijkheid, stelt het Kifid.

Bron: Kifid/ANP

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!