Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Verwarrende logo’s
13-10-2007
•
leestijd 2 minuten
•
Op stekkers, camera’s, usb-sticks, verpakkingen van voedsel en op talloze andere producten: overal tref je logo’s, verpakkingssymbolen en keurmerken aan. De een begrijp je meteen, maar vaak is het totaal onduidelijk en zie je door de bomen het bos niet meer.
Sommige logo's zijn verplicht en zeggen iets over de betrouwbaarheid of onafhankelijkheid van een product. Andere logo's zijn niet meer dan een willekeurig symbool, bedacht door een creatieve fabrikant.
Doe de kwis
Dus hielden we op onze kassa-site een enquête, waar in totaal zo’n zevenduizend mensen aan meededen. We lieten zes logo’s zien en vroegen aan u als deelnemer wat deze betekenden.
Uitslag logokwis
:
Welk antwoord heeft u gekozen?:
Vraag 1: De meesten kozen voor het antwoord:
De verpakking is gemaakt van gerecycled materiaal en kan na gebruik weer gerecycled worden.
Vraag 2: De meesten kozen voor het antwoord:
Het product is volgens Europese specificaties getest
Vraag 3: De meesten kozen voor het antwoord:
Dit logo is bedoeld voor recyclingbedrijven, maar heeft in Nederland weinig waarde.
Vraag 4: De meesten kozen voor het antwoord:
Dit product is gemaakt van natuurlijk materiaal én
Dit product bevat geen CFK's
Vraag 5: De meesten kozen voor het antwoord:
Pas op! Magnetische velden. Houdt bankpassen dus op afstand.
Vraag 6: De meesten kozen voor het antwoord:
Dit product bevat gevaarlijke stoffen en hoort dus bij het Klein Chemisch Afval
Kijk hier voor de JUISTE antwoorden
Goede Waar & Co
Uit de enquête bleek overduidelijk hoe groot de verwarring is. Volgens Anniek Herder, van consumentenvereniging Goede Waar & Co, past dit beeld bij hun eigen ervaringen. Om consumenten zo goed mogelijk te informeren, heeft Goede Waar & Co de site
www.keurmerken.info
. Op deze site vind je de betekenis van een heleboel logo’s en keurmerken die met name gericht zijn op duurzaam consumeren en verantwoord produceren. "De site is niet volledig en dat is ook niet te doen", vertelt Herder, "omdat er dagelijks nieuwe logo’s bijkomen". Binnenkort komt er dan ook weer een nieuwe update.
Beter toezicht op Keurmerken
Begin 2008 komt het Ministerie van Economische Zaken met een nieuwe website, waar je kunt zien hoe keurmerken scoren qua betrouwbaarheid en onafhankelijkheid. Keurmerkhouders kunnen zich voor deze site aanmelden en worden dan door de Raad van Accreditatie gescreend. Daarnaast gaat de Consumentenautoriteit vanaf medio volgend jaar scherp toezien op onrechtmatig gebruik van keurmerken.
Kijk voor noog meer informatie over logo’s en keurmerken op
milieucentraal.