Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verpleeg- en verzorgingshuizen: gemengd beeld tevredenheid

03-10-2008
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Zo`n 150.000 mensen in ons land verblijven in een verzorg- of verpleeghuis. Voor familie of vrienden is dat vaak een bron van grote ongerustheid. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) houdt op dit moment een meldactie voor ervaringen met verpleeg- en verzorgingshuizen.
Hoe is het gesteld met de kwaliteit van zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen?
Wat gaat goed en wat kan beter? Bewoners, familie, vrienden én zorgverleners kunnen hun ervaringen melden bij het meldpunt ` Consument en de Zorg ` van de NPCF in samenwerking met de LOC (landelijke organisatie van cliëntenraden). De meldactie loopt van 22-9-2008 tot 27-10-2008.
Gemengd beeld
Er hebben inmiddels ruim 700 mensen gereageerd. De meldingen gaan vooral om zaken die te maken hebben met de zorg voor de gezondheid. Men geeft ook aan dat het allerbelangrijkst te vinden. Veiligheidskwesties spelen maar een kleine rol.
De belangrijkste uitkomsten tot dusver zijn dat 18% van de ervaringen positief zijn, 30% negatief is en 52% van de melders zowel positieve als negatieve ervaringen hebben. Het gangbare beeld dat het allemaal kommer en kwel is in verzorg- of verpleeghuizen, moet dus bijgesteld worden want op veel plekken gaat het behoorlijk goed. Maar er zijn ook veel ergernissen en veel zaken die voor verbetering vatbaar zijn.
Één van de oorzaken van de tekortschietende zorg heeft te maken met bezuinigingen waardoor er steeds minder budget beschikbaar is en de werkdruk extreem is toegenomen.
Wat vindt men heel belangrijk, maar gaat lang niet altijd goed:
Het opvallendste dat tot nu toe naar voren is gekomen uit de meldingen is dat wat men aangeeft belangrijk te vinden, in de praktijk vaak niet goed gaat. Dat het geregeld niet goed gaat, geeft men alleen niet aan. Er is dus een verschil tussen wat men wil en wat men in de praktijk positief ervaart.
  • Als ik plotseling ziek wordt kan er altijd een dokter langskomen: als heel belangrijk aangegeven (96%). Slechts 41% van de deelnemers geeft aan dat dit goed gaat in de instelling.
  • Er is overleg met mijn familie als mijn gezondheid sterk achteruit gaat: dit wordt door bewoners en familie erg belangrijk gevonden (96%). Van de deelnemers geeft 57% aan dat dit goed gaat in de instelling.
  • Van de deelnemers geef 95% aan het heel belangrijk te vinden dat de verzorgenden de gezondheid van bewoners goed in de gaten houden. 45% geeft aan dat dit goed gaat in de eigen instelling.
  • Medewerkers reageren snel als bewoners hulp nodig hebben: dit wordt door bewoners en familie heel belangrijk gevonden (94%). Ongeveer 15 % van de deelnemers vindt dat dit goed gaat in hun instelling.
Als de meldactie is afgelopen, zal de NPCF overleg gaan voeren met de branche, de LOC en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (die heeft deze zomer groot klantervaringsonderzoek gehouden waarvan de uitkomsten zijn verwerkt op Kiesbeter.nl). Gezamenlijk zal worden bepaald wat de speerpunten moeten zijn om de situatie te verbeteren vanuit de ervaringen uit de praktijk.
Tot die tijd zelf kan je als bewoner, familielid of vriend natuurlijk altijd aan de bel trekken, een klacht indienen of invloed uitoefenen uit via de cliëntenraad als het niet goed gaat in een verzorg- of verpleeghuis.
Het meldpunt `Consument en de Zorg van de NPCF is nog tot 27 oktober bereikbaar op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 030-2916777 of via  www.consumentendezorg.nl />
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!