Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Verlopen cadeaubonnen grote ergernis! Hoelang zijn ze geldig?

7 jul 2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3140 keer bekeken
Cadeaubon giftcard
Je hebt een cadeaubon gekregen, maar komt er bij besteding achter dat die niet meer geldig is. Bij Kassa komen regelmatig klachten binnen van boze en teleurgestelde consumenten. Hoelang behouden cadeaukaarten en -bonnen nou hun waarde? Wat als je er eentje hebt die nét is verlopen? Wij leggen de vragen voor aan Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.

Hoelang zijn cadeaubonnen wettelijk geldig?

Je krijgt een bon voor je verjaardag of op een ander feestelijk moment. Je bewaart 'm in een la en vergeet de bon eigenlijk weer. Op het moment dat je de cadeaubon wilt uitgeven, kom je erachter dat deze is verlopen.
Hoe lang een bon geldig is verschilt per cadeaubon -of kaart. Een cadeaubon is minimaal 1 jaar geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op, dan is de bon 5 jaar geldig. Staat er geen uitgifte- of vervaldatum op, of waar je dit kan terugvinden (bijvoorbeeld op de site), dan is deze onbeperkt geldig.

Stichting Keurmerk Cadeaukaarten

Naast deze wettelijke regels is er een initiatief van Stichting Keurmerk Cadeaukaarten en de Consumentenbond. De aangesloten aanbieders hebben afgesproken dat hun bonnen minimaal 3 jaar geldig zijn. In 2016 werden de richtlijnen, die consumenten meer zekerheid bieden, in Kassa gelanceerd.

Wat als je bon net is verlopen?

SanderHRLM vraagt op het Kassa forum Vraag & Beantwoord wat hij nog kan doen met verlopen cadeaubonnen. Heb je rechten als een cadeaubon (net) verlopen is?
Je kunt na de vervaldatum nergens aanspraak meer op maken. De datum of de periode waar binnen de bon kon worden uitgegeven, is immers verstreken. Controleer dus goed de voorwaarden als je een cadeaukaart ontvangt. Doe wel navraag bij de uitgever van de bon of er nog een tegemoetkoming in zit, uit coulance. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond legt het in de onderstaande video uit.

Sommige aanbieders verlengen een bon, als je een klein bedrag aan administratiekosten betaalt

Dit is een goede oplossing voor bonnen die verlopen zijn, of bijna zijn verlopen. Elke aanpassing in het voordeel van consument is wat de Consumentenbond betreft goed.

Waar moet je in het algemeen rekening mee houden als je een cadeaubon hebt?

Kijk na waar je de bon kunt uitgeven: welke winkels zijn aangesloten? Een ander punt van belang: lees de algemene voorwaarden. Zo kan het zijn dat het restbedrag vervalt, als je eenmaal een aankoop hebt gedaan. Dat is iets om vooraf te controleren! Sommige winkels die cadeaukaarten uitgeven zijn niet verzekerd tegen faillissement. Als de winkel failliet gaat dan ben je je geld kwijt.

Help jezelf met een reminder

Het is belangrijk dat consumenten zelf goed opletten dat een cadeaubon op tijd wordt uitgegeven. Daar zit een belangrijk deel van de oplossing van het probleem van verlopen cadeaukaarten. Zet een herinnering in je agenda, als je een dinerbon of andere cadeaukaart hebt gekregen. Leg de cadeaukaart bij je computer, als je gaat webwinkelen!

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

AJ-110
AJ-1104 mrt 2021 - 10:43

Helaas kwam ik er gisteren achter dat ik een 'oude' bol.com kaart heb. Helaas op geen enkele manier krijg ik toegang tot het geld; ook niet via de klantenservice. Ze stellen gewoon dat ik 3 jaar de tijd heb gehad. Ik kreeg destijds alleen de bol.com pas, geen bon met enige datum of geldbedrag. Gisteren geprobeerd de kaart te activeren en blijkt dat deze in 2019 al was afgelopen. Toen zag ik alleen maar een verloopdatum; ik kan dus ook niet achterhalen of ik de bon in 2018 heb gekregen en doorgegeven aan mij. Op de kaart zelf kan je helemaal niets zien, alleen de actievoorwaarden die je kan vinden op de bol.com site. Ik geef zelf ook weleens een bon weg, maar dan doe ik altijd de bon erbij die na de kassabon geprint wordt. Dit geeft direct duidelijkheid aan de ontvanger; maar nog mooier zou zijn dat de uitgiftedatum geprint wordt op de pas zelf.
Ik zou het tof vinden dat in die gevallen mensen zich gaan melden, er per jaar ouderdom bv 20% er af ging. Dus toch een soort coulance. Na 5 jaar is alles verdampt.

Lam11
Lam1115 jan 2021 - 8:38

In de correspondentie met Wehkamp werd geschreven door Wehkamp klantenservice: "Omdat u hem al 2 jaar in uw bezit had, kan ik u niet het hele bedrag vergoeden, maar toch een compensatie."
"Om u tegemoet te komen, ontvangt u van ons een cadeaubon ter waarde van 10.00 euro."

Ik ben niet de cadeaukaart aanschaffer, maar de uiteindelijke cadeaukaart ontvanger. Ik heb zelf de cadeaukaart zonder datum nog geen 2jaar in bezit.
Ik had misschien als Derde persoon bij ontvangst van de cadeaukaart zonder datum, de factuur met gegevens moeten opvragen bij Wehkamp of bij de cadeaukaart aanschaffer. (Ik denk niet dat ik bevoegd ben om dat te mogen opvragen als derde persoon).

De geldigheid van 2 jaar gaat in op een voor mij geheime en voor Wehkamp bekende afgiftedatum.

Wehkamp weet dat het bedrag van de cadeaukaart hoger ligt dan de compensatie cadeaubon? Terwijl het voor Wehkamp niet mogelijk is het bedrag van de cadeaukaart te achterhalen en mij dat te vertellen.

Verder werd er geen enkel excuses gegeven vanuit Wehkamp betreft het niet vermelden van de afgiftedatum.

De correspondenties geven mij het gevoel dat ik als Wehkamp cadeaukaart ontvanger schuldig ben bevonden voor het niet vermelden van de afgiftedatum op de cadeaukaart.

Met vriendelijke groet,
Lam

Lam11
Lam1114 jan 2021 - 22:59

Ben zeer ontevreden met de afhandeling van mijn klacht bij de klantenservice Wehkamp.

Ik had een cadeaubon ontvangen gekregen als kado ZONDER VERMELDING VAN DATUM en met vermelding GELDIGHEID BINNEN 2JAAR te gebruiken.
Ik kreeg van de klantenservice te horen dat mijn cadeaubon net over datum is. Er staat geen afgiftedatum op, dus kon ik ook niet weten tot wanneer hij geldig is.

Volgens klantenservice had ik de cadeaubon eind december 2020 moeten gebruiken. En daarom is cadeaubon niet geldig en niks meer waard.
Ook zeggen zij dat ze niet kunnen achterhalen hoeveel geld er op mijn cadeaubon stond.
Wel geven ze een tegemoetbon van €10,-. Misschien net genoeg voor als verzendkosten.

Ik vraag me af of een ontvangen gekregen cadeaubon zonder afgiftedatum met vermelding van geldigheidsduur van 2jaar, echt verlopen is zoals Wehkamp het aangeeft? Want hoe moet ik weten dat het verlopen is als er geen afgiftedatum op staat?

Met vriendelijke groet
Lam

wimdenboer
wimdenboer8 jul 2020 - 22:55

roep dat ook als je mensen uitnodigd ! géén kado-bonnen !!
het is pure oplichterij.

wimdenboer
wimdenboer8 jul 2020 - 22:50

het moet gelijk zijn als contant geld. dus niet meer geven die dingen !!enveloppe met inhoud. prima en aan alles wat je wil te besteden.

vankuik
vankuik8 jul 2020 - 14:44

Ik had tijdje terug ook een verlopen bon gebeld kreeg gelijk een nieuwe bon toe gestuurd. dat is pas service.

Robbie-1960
Robbie-19608 jul 2020 - 11:56

Ik vind dat een kadobon onbeperkt geldig moet zijn. Als het bedrijf na 15 jaar failliet gaat heb je pech.Maar waarom moet een bedrijf blij worden van inkomsten waar ze geen enkele tegenprestatie voor hebben geleverd.

1 Reactie
brigges
brigges8 jul 2020 - 16:51

Nou omdat het geld binnen is, en er vervolgens geen product voor geleverd is. Dikke winst dus.Beetje naïef om te denken dat bedrijven niets om inkomsten geven zonder een tegenprestatie. Het draait toch allemaal om het verdienmodel, waarbij men er vanuit gaat dat een groot gedeelte van die dingen toch in "laatjes" verdwijnt 

Kassagebruiker
Kassagebruiker8 jul 2020 - 11:33

A: Koop/geef/ontvang geen kadobonnen meer. Geef een enveloppe met inhoud uit de flappentapper! Ten tweede, krijg je zo'n onding noteer in je telefoonagenda waar de bon ligt, en dat die bon binnen 3 maanden OP moet zijn. Mewt een alarmpje erop moet je dat zien. Doe je het dan nog niet, tja, dan ben je dom bezig.

1 Reactie
brigges
brigges8 jul 2020 - 16:57

Helaas zijn er heel veel domme mensen die niet in "control" zijn. Maar dat de "markt" dat gegeven als verdienmodel hanteert, vind ik smakeloos. 

marleenvanh
marleenvanh8 jul 2020 - 11:32

Er is vooraf (!) betaald voor een produkt of dienst. Dat/die moet dus gewoon geleverd worden PUNT 

rgphoek
rgphoek8 jul 2020 - 10:56

Stop toch met die Cadeaubon of kaart altijd wat failliet bedrijf of verlopen datum  !

1 Reactie
brigges
brigges8 jul 2020 - 11:06

Helemaal mee eens!! Als je gewoon geld geeft, dan kan men het naar eigen inzicht uitgeven.

jan24
jan248 jul 2020 - 10:26

Ander gegeven is het niet accepteren van een bon, terwijl dit wel op de site vermeld staat. De VVV bon is hier een slecht voorbeeld van. Ook het niet meer dan 1 bon per besteding te accepteren. Beiden heb ik al meegemaakt.De suggestie om een bon van de Nederlandse Bank, lees geld, te geven, wat ik regelmatig lees in topics over cadeaubonnen vind ik enigszins een dooddoener.Zelf adviseer ik om als gever een bon van Primera te kopen en te schenken.Ik heb geen enkele binding met Primera, maar daar kun je de bon inwisselen voor één of meerdere cadeaubonnen van verschillende andere aanbieders. En de keus is groot genoeg.

bharmsen
bharmsen8 jul 2020 - 10:25

Als je een geldbedrag in een enveloppen krijgt i.p.v. een cadeaubon laat je deze toch ook niet in je la slingeren om na een jaar er achter te komen dat er geld in zat.   

1 Reactie
brigges
brigges8 jul 2020 - 10:52

Maar dan kan je dat geld, ook al is het 10 jaar later, alsnog uitgeven. Als je zulke vergelijkingen trekt, dan moet je ook maar eens per 3 jaar je bankrekening leeghalen want anders ben je het kwijt.Nee, een cadeaukaart vertegenwoordigd een bedrag en daarmee een tegoed aan de toonder.Zeker tegenwoordig via elektronische weg is dat zeer goed te managen.

brigges
brigges8 jul 2020 - 10:23

Ik vind het een slechte zaak dat de Consumenten Bond zich niet heeft ingezet voor onbeperkte geldigheid.Zo'n kaart, daar staat een waarde tegenover en die waarde van die kaart wordt in principe toch al minder hoe ouder die kaart wordt, omdat de prijzen van de producten ook stijgen. En bovendien kan je ook geen rechten ontlenen aan rente op het uitstaande bedrag, hoe laag die dan ook vandaag de dag is.Die cadeaubonnen business ziet dit eerder als een mooi verdienmodel, omdat ze toch wel weten dat mensen vergeten dat ze nog zo'n kaart hebben. 

2 Reacties
marleenvanh
marleenvanh8 jul 2020 - 11:39

Ja, toen wij het enige jaren terug, bij 'de Çonsumentenbond' navroegen of ze daar niet eens wat aan konden -proberen te- doen, kregen we als antwoord dat wij 'beter hadden moeten opletten'.... Ze hadden toen dus acuut 1 lid minder!

brigges
brigges8 jul 2020 - 16:44

dan zijn ze "lekker opgekomen" voor de consument waar zij voor staan.

SanderHrlm
SanderHrlm20 mrt 2020 - 17:06

Dat was mijn vraag! Geweldig om te zien dat jullie er een artikel met video aan hebben gewijd. Geen kans meer op vergoeding dus, behalve via deze link die Maritas al poste!

http://cadeaubonservice.nl/verlopen-cadeaukaart-alsnog-verzilveren/