Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verleiding in de supermarkt: dankzij deze trucs geef jij meer uit aan boodschappen

06-05-2022
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
15110 keer bekeken
  •  
supermarktmandje winkel 1127

De geuren die je ruikt, de indeling van de schappen, de muziek die je hoort. Wist je dat je op tal van manieren wordt beïnvloed zodra je een supermarkt binnenloopt? Allemaal met één doel: zorgen dat je meer in je karretje legt dan er op je boodschappenlijstje staat. Supermarktspecialist Paul Moers maakt met ons een virtueel rondje door de supermarkt. Hij onthult de grootste verleidingstrucs die op je los worden gelaten.

Als je binnenkomt, zie je in veel supermarkten als eerste een groente- en fruitafdeling. Dat berust niet op toeval. “Het is al van oudsher zo dat die afdeling vooraan wordt gepositioneerd. Omdat het verse waren zijn die voor je zijn uitgestald, krijg je er een goed gevoel van.” Een fijne binnenkomer dus voor de klant, die prettig gestemd aan zijn tocht door de supermarkt begint. En het is praktisch, want veel mensen gaan met een boodschappenlijstje de deur uit. “De groenten zijn vaak het startpunt van je lijstje. Als je die binnen hebt, kun je beginnen met afvinken.”

Geuren wekken honger op

Veel supermarkten kiezen er tegenwoordig voor om brood en vleeswaren dicht bij elkaar aan te bieden. “Dat noemen we het versplein, met alles verse waren bij elkaar”, legt Moers uit. Kom je daar in de buurt, dan krijg je als klant te maken met een belangrijk element van verleiding, namelijk: geur. Versgebakken appeltaart of brood ruiken heerlijk. Zonder dat je er bewust van bent wordt er op je gevoelens ingespeeld. “Het is niet voor niks dat ze brood afbakken in de winkel”, verklaart Moers. “Geuren wekken honger op en dat is slim, want daardoor gooi je meer in je mandje of boodschappenkar.” 

Geleerd van buitenlandse supers

Supermarkten in Amerika en Engeland gelden voor veel Nederlandse winkels als voorbeeld. “De Tesco’s van deze wereld zijn leading companies en heel innovatief”, haalt Moers een groot, internationaal opererend Brits bedrijf aan. Hij heeft zelf in het verleden gewerkt voor Ahold, bekend van Albert Heijn, en kwam vaak over de grens. “Zeker van supers in het Verenigd Koninkrijk hebben we veel opgestoken. Dat land is altijd een koploper geweest met vernieuwingen.” 

Over de indeling van schappen is goed nagedacht

Over de indeling van de schappen denken supermarkten goed na. Als je er als klant tussendoor manoeuvreert, word je koopgedrag op diverse manier beïnvloed. “De vraag is: hoe zet je een product in het schap? Het makkelijkst is als een klant niet hoeft te bukken”, geeft Moers aan. “De duurdere artikelen en meer luxe waren vind je daarom op ooghoogte.” Supermarkten verdienen het beste aan hun huismerken. “Daar kun je dus vaak goed bij, die zijn makkelijk te pakken."

Tip: buk voor de goedkope producten

Ben je op zoek naar wat voordeligers? Dan moet je omlaag kijken, geeft Moers mee als tip aan het winkelend publiek. “Helemaal onder in de schappen vind je de goedkope producten. Die worden ook wel C-merken genoemd. Heel veel mensen hebben haast of zijn lui, die lopen daaraan voorbij. Voor discountproducten moeten klanten in de supermarkt extra hun best doen”, voegt hij er fijntjes aan toe. 

Aanbiedingen moeten opvallen

Aanbiedingen zijn uiteraard bedoeld om consumenten te verleiden tot het doen van een aankoop. “Daarom worden die vaak in displays geplaatst zodat ze goed opvallen”, geeft Moers aan. De display met aanbiedingen wordt vooral gebruikt voor producten die voor veel omzet zorgen bij de supermarkten. “‘Grote hopen doet verkopen’, is de term die in de branche wordt gebruikt. Zodra Nederlanders zo’n stapel aan het begin van een schappenrij zien, denken ze: ‘Dat staat er niet voor niks!’ De van-voor-prijs die erbij staat triggert mensen nog een keer extra om hun mandje of karretje te vullen.”  

Soms zie je naast zo’n display iemand staan. Een bedrijf koopt zich dan in bij de supermarkt om reclame te mogen maken voor een nieuw product. “Dat werkt uitermate goed. Mensen willen vaak wel even wat proeven."

Geen 'muzak' met mineurakkoorden

Naast zaken als geur of de hoogte van producten in de schappen, word je ongemerkt ook op je gehoor verleid. Over de muziek die je op de achtergrond hoort in de winkel is volgens Moers goed nagedacht. “Dat is met een mooi woord muzak, daar zijn de mineurklanken uitgehaald. Mensen raken door de muziek prettig gestemd.” En dat is uiteraard weer beter voor de omzet is de gedachte erachter. “Er wordt niet zomaar een willekeurige muziekzender opgezet. De plaatjes worden door speciale bureaus samengesteld in opdracht van de supermarkten.” 

Ook geen hard licht

Geuren en muziek… het heeft allemaal te maken met je goed voelen, stelt de supermarktdeskundige. “Zelfs met belichting is rekening gehouden. Er wordt nagedacht over de vraag: wat voor soort licht moeten we gebruiken? Keihard licht wordt daarom vermeden, dat ziet er discountachtig uit. Want de uitstraling van een prijsvechter willen de meeste supermarkten niet hebben.”

Ook over de looprichting is nagedacht

Soms worden winkels verbouwd en blijkt na heropening dat je niet meer van rechts naar links door de supermarkt loopt, maar andersom. De kassa’s blijken dan opeens aan de andere kant te zijn geplaatst. Geen toeval, weet Moers. Ook over hoe een klant door een supermarkt loopt is goed nagedacht. “Met de klok mee door de winkel lopen, past het best bij wat mensen van nature prettig vinden.” 

Er zijn volgens hem zelfs bedrijfjes die niet alleen metingen doen over de looprichting, maar ook bijhouden hoelang een klant bij een schap blijft staan. “Hoe langer hoe beter, is het idee. Want als mensen meer kopen, dan gaat de omzet omhoog.“

Leren van elkaar

Ondertussen letten de supermarkten goed op elkaar, zegt de retaildeskundige. “Er is sprake van eindeloos kopieergedrag. Vroeger was altijd de Albert Heijn de norm. Iedereen deed wat zij deden. Nu zie je dat er gekeken wordt naar wat Jumbo doet in de winkels. Die zijn heel erg vooruitgegaan met innovaties. Maar ook naar Plus wordt gekeken.”

Gezonde(re) waren bij de kassa

De laatste plek van verleiding in de super is de kassa. “Daar vind je vaak nog snoep of afgeprijsde artikelen om snel even mee te pakken”, zegt Moers. Ongezonde artikelen worden steeds vaker niet meer dicht bij de kassa’s neergezet. Sigaretten zie je er al niet meer.

“Supermarkten zijn steeds meer bezig om hun verantwoordelijkheid te nemen wat betreft de gezondheid van de klant. Die snappen ook dat obesitas een probleem is.” Moers bespeurt in dat kader een trend bij de Nederlandse supermarkten. “Gezonde waren worden steeds vaker met een voordeeltje aangeboden. Op die manier word je als klant ook gestuurd, in de goede richting in dit geval.”

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (15)

directtrack
directtrack15 mei 2022 - 7:27

Een van de grotere zwendel voorbeelden in de van/voor acties zijn de Kleenex Balsam tissue boxen. Ooit begonnen met 100stuks inhoud (stond er groot op), toen gereduceerd naar 80 (ook nog groot), vervolgens 72 (klein geprint)en thans 64 (bijna onleesbaar) de prijs per box bleef nagenoeg gelijk en was meestal in de aanbiedingen rond de €1,-. Laatste stiekeme prijsstijging bij AH 2 dozen voor €2,07. Dreft vaatwascapsules houdt er dezelfde praktijken op na evenals de aanbieders van koffie capsules. Hoogste tijd dat vermelding van de prijs per tissue/capsule/cup verplicht gesteld wordt, net zoals omrekening van gewicht per 100gram/kilo/liter.

Keesje39
Keesje398 mei 2022 - 15:04

De muziek/muzak in de winkel heeft op mij een averechts effect, ik vind het namelijk buitengewoon hinderlijk.

Scoutleon
Scoutleon8 mei 2022 - 13:29

Hebben jullie een artikel uit een heeeeeel oud tijdschrift overgeschreven? Dit was 40 tot 50 jaar geleden al bekend!

1 Reactie
tenormin
tenormin8 mei 2022 - 13:40

Zeker is dit oud. Ik weet niet beter: bij Sainsbury UK en Safeways in USA: kippetjes braden in de zaak zelf. Geen afbakbrood met echt bakken in die supers. En toen stonden de "proeverijen" al gewoon gereed voor de klanten. Dus niets bijzonders en als men zich als klant laat verleiden tot meer kopen: hebben ze aan mij een slechte gehad.

Helen 66
Helen 668 mei 2022 - 11:50

Mijn boodschappenlijstje is gebaseerd op waar de producten die ik wil kopen in de schappen staan. Op die manier kom je minder in de verleiding om dingen te kopen buiten je lijstje om. Dus gooien de supermarkten af en toe de vaste plaatsen geheel om. Dan moet je weer lang gaan zoeken en hopen ze dat je ook producten gaat kopen die nu weer in het oog komen en waar je routinematig langs voorbij liep. Maar noodgedwongen houd ik me aan mijn lijstje met aanbiedingen en met C/huis merken. Toch heb ik de laatste tijd voor 80 euro boodschappen ipv 60 ongeveer 2 jaar geleden. Vooral de prijzen van vlees rijzen de pan uit, dus ik vervang steeds vaker vlees door vis en ei en champignons. Vleesvervangers komen er bij ons thuis niet in. Duur en vooral onsmakelijk en vet en vol kleur- en conserveringsstoffen.. En soja maakt onze regenwouden kapot.

Jan_Koll
Jan_Koll8 mei 2022 - 11:36

Meneer Moers kent zijn geschiedenis over de supermarktindeling helaas niet zo goed, want dat de groenten en fruit vooraan in de winkel staan is te danken aan een marketeer bij AH, zijn naam ben ik vergeten. Al meer dan een jaar of 40 (!!) geleden ontdekte hij via slim/goed uitgedachte proefopstellingen dat de mensen meer gingen kopen als zij de dagelijks noodzakelijke boodschappen (groenten & fruit, brood, vlees) in de kar hadden en dan "tijd" haden voor meer. Door ze eerst langs de noodzakelijk te kopen producten te leiden en dan de winkel "in te persen" (zorgen dat zij dan niet direct naar de kassa kunnen) kochten veel mensen meer dan op hun lijstje stond. Wel klopt dus: De groenten zijn vaak het startpunt van je lijstje. Maar dat idee van "gevoel" is later bedacht. Ook dat "versplein" is dus een gevolg van deze (briljante!) marketeer van AH. Overigens volgt niet iedere supermarkt dit patroon en zijn er ook andere "verleidingstrucs". Jumbo b.v. heeft de (zeer irritante) gewoonte spullen op ongeregelde tijden ergens anders te zetten zodat je je kleurenblind moet zoeken om te vinden wat je wilt hebben (zelfs medewerkers hebben er dan moeite mee te vinden wat je wilt hebben). Volgens de medewerkers wordt dit gedaan om mensen te verleiden te kopen wat er op de plaats staat van het product wat er eerder stond. Alsof een zinnig mens in zoiets zou trappen. Het wekt, zo bespeur ik regelmatig, veel ergernis op omdat je langer moet zoeken naar wat je wilt hebben. Jan

1 Reactie
miennaamishaaz
miennaamishaaz8 mei 2022 - 12:14

Jumbo is al helemaal erg, die gebruiken rode lampen bij het vlees om het er verser uit te laten zien. Koop je dus een biefstuk. denk je die is KNALROOD, maar als je bij de kassa komt is ie meer bruin dan rood

inburger
inburger8 mei 2022 - 10:55

Wat mij betreft een heel onlogische indeling van onze AH… Ik loop juist het eerst naar de ongekoelde schappen, brood, schoonmaakartikelen en alles. Pas als ik alle houdbare spullen verzameld heb loop ik terug naar de koelschappen voor fruit, vis, kaas, vega en zo, zodat die niet al een half uur in de kar hebben liggen opwarmen voor ik bij de kassa ben…

agapon1951
agapon19518 mei 2022 - 10:39

Hetgeen aan gegeven wordt klopt. Er zijn ook andere vormen zoals voor de zaak aanbiedingen en in de zaak opbouwen naar duurdere produkten. Kledingwinkels, schoenen enz hebben vaak de aanbiedingen bij de deur staan vervolgens in het midden van de winkel en dan achterin, hierdoor passeer je de duurdere artikelen en wordt je verleidt hier ook in mee te gaan en i.p.v. het goedkopere het duurdere meeneemt. Als in winkel in gaat, concentreer je eerst op de folders aanbiedingen en neem niets meer mee dan wat je dagelijks nodig hebt. Controleer bij de kassa altijd de bon op aanbiedingen, te vaak wordt de oude prijs in rekening gebracht, de klant heeft het nakijken. Ongemerkt wordt dit meegenomen tegen een te hoge prijs, immers is een aanbieding. Bereken ook hoeveel je ongeveer kwijt bent bij de kassa, kun je meteen reageren. Zie je een prijs van voor reken om naar de oorspronkelijke prijs. Voorbeeld: 2 worsten voor de prijs van 1 kosten 1,98 Oorspronkelijke prijs van de worst per stuk was 1 euro HOEZO afgeprijsd. Maak jezelf dus prijsbewust dat kan vele euro"s schelen en voorkomt impuls aankopen. Vergelijk de prijzen met verschillende winkels, neem de tijd ervoor, levert ook veel geld op en vlugger dan je denkt. Laatste tip: maak er een sport van, ga niet online bestellen, dan ben je gegarandeerd duurder uit. Door zelf te doen blijf je ook in beweging.

honda98
honda988 mei 2022 - 9:56

ik vind dit verhaal wel heel overdreven. het eniggen van dit verhaal is van voor dit klopt wel .

Patriciaadelheid
Patriciaadelheid8 mei 2022 - 7:42

‘Mijn’ AH is onlangs geheel verbouwd en heeft een nieuwe looprichting. Volstrekt onlogisch en, wat mij betreft, irritant. Ik koop dus niet meer maar minder. Mede omdat men de kaas- en vleeswaren dusdanig heeft georganiseerd dat je kinetische ogen moet hebben. Niet alles is dus een succes.

Engelse drop
Engelse drop8 mei 2022 - 7:06

Het is toch niet zo moeilijk om je vast te houden aan een boodschappen lijstje.

aad piraat
aad piraat6 mei 2022 - 11:55

Met een knappe vriezer en een klein groepje mede geintresserden slim inkopen bij de Megafoodstunter koop je voor een derde van de superprijs in.

miennaamishaaz
miennaamishaaz6 mei 2022 - 11:06

Ironisch genoeg is voor mij de groente niet het begin punt Ik ga zo naar de winkel [LIDL] 1 Flessen wegbrengen 2 eerst her zware spul [dozen melk, Tray Cola, etc] 3 naar de week aanbieding [themaweek], en haal het spul wat ik wil hebben/in de aanbieding is [zoals de delicieux producten] 4 begin vooraan de winkel, en haal wat ik nog meer nodig heb. En natuurlijk altijd een boodschappenlijstje. als vlees in de aanbieding is, natuurlijk groot inslaan, en invriezen, scheelt later veel voor de portomonee.

1 Reactie
liadegroof
liadegroof9 mei 2022 - 9:46

Als men ziet wat er ingeslagen word is het grootste gedeelte overbodig

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!