Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Verkoopmethoden van de Nederlandse Energie Maatschappij
22-10-2005
•
leestijd 4 minuten
•
74 keer bekeken
•
Kassa ging met de verborgen camera mee met de verkopers van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) langs de deur en registreerde de sluwe trucs en halve waarheden die worden gezegd om klanten te werven.
Stelt u zich eens voor: op een dag gaat de deurbel, u doet open en voor uw neus staat een vriendelijke jongeman.
Hij zegt dat hij van het energiebedrijf is en dat hij geheel gratis een nieuwe digitale energiemeter bij u in de meterkast komt plaatsen. Dat is volgens hem ontzettend handig, want dan gebeurt het doorgeven van de meterstanden voortaan volledig automatisch en uiterst nauwkeurig. Of u daarom even uw persoonsgegevens aan hem door wil geven, uw bankrekeningnummer wilt zeggen en tot slot nog een krabbeltje op het stippellijntje wilt zetten. Maar zodra hij weg is en u het formulier bekijkt komt u er achter dat u zojuist een contract getekend heeft van een nieuwe energieleverancier. Dat klinkt onwaarschijnlijk? Het is toch écht de manier waarop verkopers van de Nederlandse Energie Maatschappij te werk gaan.
Kassa ging op onderzoek uit
Kassa heeft al meerdere keren aandacht besteed aan de colportagepraktijken van energiebedrijven. En ook nu weer ontvingen we een groot aantal meldingen over misleidende verkooppraatjes. We besloten om zelf maar eens te gaan kijken hoe de NEM te werk gaat. Een redacteur van Kassa solliciteerde naar een baan als deur-aan-deur verkoper, werd aangenomen en na een ééndaagse product- en verkooptraining was hij klaargestoomd om samen met een team van verkopers de straat op te gaan; op zoek naar “een nieuw slachtoffer”.
Hoe gaan ze te werk?
In het verhaal dat de verkopers vertellen zit een groot aantal onwaarheden. Volgens de Nederlandse Energie Maatschappij gaan in januari de prijzen voor energie bij o.a. Eneco en Nuon met 30% omhoog, maar dit percentage is bij die twee energiebedrijven nog helemaal niet bekend. De tarieven van de Nederlandse Energie Maatschappij zouden het laagst zijn, maar je betaalt er juist méér voor energie.
Het wordt al snel duidelijk welk type mens de voorkeur van de verkopers geniet. Als er bijvoorbeeld in een wijk veel schotelantennes hangen is het scoren geblazen, want allochtonen begrijpen vaak de helft niet. Maar ook zwakkeren en ouderen zijn een gemakkelijke prooi voor de Nederlandse Energie Maatschappij. Zo wordt er opgeschept over de verkoop aan een man die net een zware hersenoperatie achter de rug heeft, en een oudere vrouw tekent het contract alleen maar omdat ze de verkoper zo snel mogelijk weer haar huis uit wil hebben.
Meer onwaarheden
De volgende dag gaan we weer op pad met de Nederlandse Energie Maatschappij. Deze keer volgen we de ‘salesking’, de topverkoper uit de groep die dagelijks veel meer verkocht dan zijn collega’s. Hoe hij dát voor elkaar krijgt zien we als hij voor het oog van de camera zijn standaard verkooppraatje vertelt. De Nederlandse Energie Maatschappij werft klanten voor energiebedrijf ONS, een middelgroot energiebedrijf uit Schiedam. Maar de salesking vertelt dat ONS de hoofdleverancier van gas en elektriciteit is in Nederland en dat de Nederlandse Energie Maatschappij goedkoper is omdat ze direct vanaf de hoofdleverancier stroom leveren. Dat is een leugen. De digitale energiemeter is volgens hem gratis, maar ook dit is niet waar: hij kost 5,10 euro per maand.
De verkoper maakt de mensen wijs dat ze tekenen voor een informatiepakket. Om achter hun bankrekeningnummer te komen zegt hij dat hij ze graag wil toetsen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Indien ze in de toekomst graag klant zouden willen worden kan de Nederlandse Energie Maatschappij volgens hem aan de hand van het bankrekeningnummer bij het BKR navragen of iemand als wanbetaler geregistreerd staat. Het BKR liet Kassa weten dat energiebedrijven dit soort gegevens niet bij hen mogen opvragen.
De directeur geeft commentaar
In onze studio geeft Nick Grooss, de directeur van de Nederlandse Energie Maatschappij, commentaar op de beelden. Hij heeft een bedrijf dat erg snel groeit en daarom blijft de kwaliteitszorg volgens hem een beetje achter. Hij zegt dat het inderdaad voor kan komen dat er af en toe wat rotte appels tussen zitten, maar de meerderheid van de verkopers doet het prima. Hij gaat achterhalen wie die rotte appels precies zijn en passende maatregelen treffen.
Goed nieuws
Kassa heeft goed nieuws voor iedereen die ongewild aan een contract met de Nederlandse Energie Maatschappij vast zit. Alle contracten kunnen geannuleerd worden omdat de Nederlandse Energie Maatschappij deze niet laat dagtekenen bij de Kamer van Koophandel. Het is zelfs zo dat pas ná het dagtekenen de periode van 8 dagen in gaat waarin u de tijd heeft om een contract te annuleren. Dit geldt overigens voor alle colportage-contracten, dus neem contact op met de
Kamer van Koophandel Rotterdam
als u wilt controleren of het contract dat u getekend heeft bij hen bekend is.