Verkoop platte tv's met kwart gestegen
04-02-2009
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse consument heeft vorig jaar ondanks de financiële crisis flink de portemonnee getrokken voor platte tv's. De verkoop van lcd-schermen steeg met bijna 27 procent tot 1,6 miljoen stuks. Dit blijkt uit cijfers die marktonderzoeker GfK Retail and Technology heeft verzameld.
De omzet van elektronicawinkels uit de verkoop van platte tv's steeg minder hard, met 11 procent tot 1,3 miljard euro. Dit kwam door prijsdalingen van platte tv's. Gemiddeld kostte een platte tv vorig jaar 821 euro tegen 936 euro in 2007.
Ook nadat de financiële crisis in oktober vorig jaar in volle hevigheid was uitgebarsten, bleven consumenten nieuwe tv's kopen. Het groeitempo nam wel af. In november en december steeg de verkoop met respectievelijk 10 en 15 procent in vergelijking met een jaar eerder. Consumenten werden in deze maanden naar de winkels gelokt met prijsacties. De detailhandelsomzet uit platte tv's daalde daardoor wel voor het eerst.
GfK-analist Barbara Schouten verwacht dat de prijzen dit jaar minder hard zullen dalen dan vorig jaar. Dit komt door stijgende kostprijzen van de producenten. ,,Voor fabrikanten blijft innovatie ook zeer belangrijk om het gemiddelde prijspeil op niveau te houden.''
GfK Retail and Technology dekt naar eigen zeggen ongeveer 90 procent van detailhandelsverkoop. Het onderzoeksbureau brengt geen gegevens naar buiten over marktaandelen.
Eind vorig jaar werd bekend dat Samsung marktleider Philips in Nederland is gepasseerd als het gaat om verkochte aantallen. Philips heeft terrein verloren doordat het zich meer richt op een hoger prijssegment. Samsung was wereldwijd al marktleider.
Bron: ANP