Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Veren Fiat Stilo breken spontaan af

12-01-2008
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
54 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Kassa kreeg klachten binnen van Fiat Stilo-bezitters, die met plotseling afgebroken veren kampten. Wat blijkt? De voorveren van dit type auto gaan snel kapot of liever gezegd: breken snel af.
Zo schrok een gedupeerde zich rot toen ze tijdens een autoritje een enorme klap hoorde, dat gepaard ging met een hoop gerinkel. Daarop blokkeerde het wiel en bleek er spontaan een voorveer afgebroken te zijn. Zij kon nog van geluk spreken, want op dit ongelukkig moment reed ze niet in volle vaart op de snelweg.
Kassa ging op onderzoek uit en kwam er achter dat bij onze buurlanden sprake was van hetzelfde probleem bij bezitters van de Fiat Stilo. In de landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft er al een grote terugroepactie plaatsgevonden en is er een waarschuwing uitgegaan voor 70.000 Stilo’s. In Groot-Brittanië en Frankrijk hebben er inmiddels ook terugroepacties plaatsgevonden. Bij deze terugroepacties hebben ze niet de veren vervangen, maar heeft de garage er grotere deksels onder geplaatst. Zo kan de kapotte veer de onderliggende band niet beschadigen.
Maar waarom haalt Fiat Nederland de Stilo’s niet terug naar de garage?
Volgens Fiat Nederland heeft de aantasting van de voorveren van de Stilo’s in Duitsland te maken met de samenstelling van het strooizout dat gebruikt wordt. Het probleem met de voorveren zou niet in Nederland spelen, omdat hier ander strooizout gebruikt wordt. Kassa heeft natuurlijk uitgezocht of onze buren inderdaad ander strooizout gebruiken, maar volgens de Rijkswaterstaat is dit niet het geval (NatriumChloride, oftewel keukenzout).
De Stilo-rijders in ons land zijn hier niet over te spreken en maken zich vooral grote zorgen om hun veiligheid, want het breken van die veren kan zomaar gebeuren.
Volgens Léon Mölenberg, jurist en specialist op het gebied van Consumentenrecht kan er in dit geval sprake zijn van een onrechtmatige daad, als een producent niets doet aan een potentieel gevaarlijke situatie. ANWB heeft laten weten dat het afbreken van een veer tijdens het rijden wel degelijk een levensgevaarlijke situatie kan opleveren. Maar Fiat Nederland wacht dus eerst af tot dat er meer klachten binnenkomen en treedt niet preventief op zoals in andere landen.
Fiat wil de veren alleen gratis vervangen als de auto nog in de garantieperiode zit. Léon Mölenberg vindt dit echter onterecht en beschouwt dit geval als een tekortkoming van de auto. En dat moet bij alle auto’s verholpen worden. Hij raadt de Stilo-rijder in Nederland dan ook aan om schriftelijk bezwaar te maken bij de dealer in kwestie en bij Fiat Nederland. Omdat het om een collectief probleem gaat, kan men de Consumentenautoriteit inschakelen. Verder kan men naar de geschillencommissie stappen als het om een erkend autobedrijf gaat. En uiteindelijk nog naar de rechter.
In een laatste reactie laat Fiat Nederland weten dat de dealers volledig op de hoogte zijn van deze kwestie. Tijdens regulier onderhoud wordt er (kostenloos) extra aandacht aan besteed. Fiat blijft er echter bij dat het probleem van de veer geen veiligheidsrisico’s oplevert. Het feit dat elders is besloten tot een recall impliceert nog niet dat er dergelijke risico’s aan de orde zijn. Fiat Nederland: “Wij zullen alle Stilo-rijders die daarom vragen en uiteraard in aanmerking komen voor een kostenloze inspectie ruimhartig beoordelen”.
Iedereen met een Fiat Stilo die ongerust is, kan zich melden bij Kassa via kassa@vara.nl. Men kan tevens terecht via het volgende e-mailadres: customercare.holland@fiat.com Stuur uw mail dan als cc naar bovengenoemd adres van Kassa.
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor