Verdubbeling aantal zorgklachten bij NZa
09-07-2014
• leestijd 1 minuten
Bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) komen steeds meer meldingen binnen van mogelijke misstanden in de zorg. Het afgelopen jaar werden er 2247 zaken gemeld, dat is een verdubbeling ten opzichte van 2012.
Upcoding
Verreweg de meeste klachten gaan over mogelijke ‘upcoding’, ofwel het meer berekenen voor een prestatie dan op basis van de geleverde zorg terecht is. In 2013 hebben naar aanleiding van signalen 91 interventies zoals aanwijzingen of boetes plaatsgevonden, zo heeft de NZa woensdag laten weten.
Op de tweede plaats staat 'zorg niet geleverd maar wel gedeclareerd'. Daarna volgt 'onjuiste betaaltitel/prestatie. Ook komt de klacht 'informatie niet aanwezig' regelmatig voor.
91 interventies
In 2013 hebben naar aanleiding van signalen in totaal 91 interventies zoals aanwijzingen of boetes plaatsgevonden. Van die acties waren er 37 gericht op zorgaanbieders en 54 op zorgverzekeraars en zorgkantoren.
De klachten komen vooral van particulieren via een meldpunt van de NZa, maar ook van consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond, media, politieke partijen of andere toezichthouders.
Stappenplan
De NZa onderneemt actie wanneer het consumentenbelang geschaad wordt.
Hier
kun je het stappenplan bekijken wanneer je een melding doorgeeft aan de NZa. ANP