Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Verbouwing station: jarenlange bouwput

19-02-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
trein_coupe_spoorwegen_08.jpeg
De gemeenteraad van Den Haag heeft donderdagavond gesproken over de komst van een 93 meter hoog gebouw voor het Centraal Station. De gemeenteraad wil eerst nog duidelijkheid over de financiële onderbouwing van het gebouw dat is ontworpen door architectenbureau OMA van Rem Koolhaas. Bij definitief groen licht van de raad gaat het stationsplein nog vòòr 1 juli dit jaar op de schop. De stationshal zelf moet er ook aan geloven. In mei dit jaar begint de sloop van de hal, in de plaats ervan komt een glazen koepel als nieuwe stationshal.
Den Haag CS is niet het enige station dat de komende jaren een grote verbouwing ondergaat. In Rotterdam treffen reizigers al jarenlang een bouwput aan bij aankomst op het Centraal Station. Het nieuwe station moet eind 2012 worden opgeleverd. Het wordt voorzien van de modernste snufjes. Zo zal de verlichting werken op energie van zonnecellen in het glas van de overkapping. De totale kosten van het nieuwe knooppunt bedragen 660 miljoen euro.
De omgeving in en rond station Amsterdam Centraal is eveneens al jarenlang een gigantische bouwput. Het 130 jaar oude gebouw ondergaat momenteel een renovatie, de Noord-Zuidlijn wordt onder het station aangelegd en eromheen gebeurt ook van alles. Het Amsterdamse Stationseiland is het grootste openbaarvervoersknooppunt van Nederland. Treinen, bussen, trams en metro's komen hier samen. De totale investering in de gebouwen en de omgeving bedraagt naar schatting 516 miljoen euro, exclusief de kosten van de Noord-Zuidlijn en de reeds aangelegde westtunnel van het Centraal Station.
De bouw van het nieuwe Centraal Station is in Arnhem ook een al jarenlang durend tranendal. De futuristische stationshal annex 'ov-terminal' had eigenlijk al dit jaar klaar moeten zijn, maar door geldgebrek en problemen bij de aanbesteding is het stationsgebied volgens de meeste Arnhemmers nog steeds een afzichtelijke puinhoop. Tot verbazing van velen was het oude station al afgebroken voordat de financiering van het nieuwe station rond was. Treinreizigers moeten het daarom doen moet een bouwvallig noodstation waarover steen en been wordt geklaagd.
Ook het station van Utrecht gaat op de schop. Eind 2004 ging de Utrechtse gemeenteraad akkoord met het Masterplan Stationsgebied, een opknapbeurt voor een bedrag van drie miljard euro in samenwerking met ontwikkelaars NS Vastgoed, Corio en Jaarbeurs. Zo komt het water na veertig jaar terug in de Catharijnesingel, het station wordt een overkapte Openbaar Vervoer Terminal voor trein, bus en tram, en eronder komt een enorme fietsgarage. Een voorzichtige start van de vernieuwing is sinds kort zichtbaar op het Centraal Station. Perron 5 is er afgesloten voor het plaatsen van een nieuwe overkapping met zonnecellen. Het streven is om in 2030 een nieuw Utrechts stadshart te hebben.
Een ruim en groen stationsgebied, daarvoor kozen de inwoners van Utrecht in een referendum in 2002. Maar in 2010 is de stad een bouwput en moeten de meest omvangrijke werkzaamheden nog beginnen. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!