Verborgen camera zorgt voor gedragscode energiebedrijven
09-09-2006
• leestijd 1 minuten
Van meet af aan heeft Kassa het middel gehanteerd van de verborgen camera. Soms is dat de enige manier om een misstand aan de kaak te kunnen stellen en ervoor te zorgen dat consumenten beter beschermd worden tegen illegale praktijken.
Zo liet Kassa bijvoorbeeld zien hoe colporteurs van een energiemaatschappij volledig over de schreef gingen bij het huis-aan-huis werven van nieuwe klanten. Gevolg van de opnamen was dat het betreffende bedrijf direct beloofde maatregelen te nemen om deze misstanden te voorkomen. En voor de koepel van energiemaatschappijen, Energiened, was het item aanleiding om een gedragscode op te stellen. Daarin staat precies aangegeven waaraan energiemaatschappijen zich in hun contact met (potentiële) klanten dienen te houden. Dat geeft een consument meer houvast wanneer hij een klacht wil indienen bij een bedrijf of bij de geschillencommissie. De code is 1 september in werking getreden.