Mijlpalen in onze levens zoals huwelijken en geboortes betekenen voor bedrijven maar één ding: Kassa! Want als toekomstige ouder wil je natuurlijk het allerbeste voor je kind. Maar zie je maar eens door het oerwoud aan bedjes, flessenwarmers, kinderwagens, kruiken en voedingskussens heen te worstelen.
Online zijn tientallen babyuitzetlijsten te vinden, de een is nog uitgebreider dan de ander. Op zo’n uitzetlijst staan alle producten die je nodig zou hebben als de baby er is. Maar hoe gaan ouders en aanstaande ouders daar mee om?
Flore uit Breda werd zes weken geleden moeder en heeft zich voor de geboorte van haar eerste kindje goed voorbereid. De babywinkels vindt ze een walhalla, maar zorgen er volgens Flore ook voor dat je vaak met veel meer spullen weggaat dan je eigenlijk van plan was.
Bij een zwangerschapsyogales in Ermelo vertellen twee aanstaande moeders hoe zij de voorbereiding met een babyuitzetlijst ervaren. Hier komt ter sprake dat je in de winkels het gevoel kunt krijgen dat er op je emotie als aanstaande moeder wordt ingespeeld als het gaat om veiligheid of hygiëne. Je wil immers het allerbeste! Maar wat is dat dan?
Kassa is benieuwd hoe je als aanstaande ouder in de babywinkel wordt geadviseerd als je op zoek bent naar een babymatras of een autostoel. Dus gaan we zelf met de verborgen camera op pad en maken een ronde langs verschillende babywinkels.
Er zijn een aantal verkoopmedewerkers van babyketen Babypark die het wel erg bont maken. Bij verschillende vestigingen van Babypark krijgen we van verkoopmedewerkers te horen dat dure producten “veiliger” zijn. We leggen onze bevindingen voor aan Joyce Donat van de Consumentenbond.
Zo krijgen we bijvoorbeeld van een van de verkopers van Babypark te horen dat alleen de dure autostoeltjes in de winkel met een crashtest zijn getest om te zien hoe goed ze zich houden bij een ongeluk. Bij goedkopere stoeltjes uit de winkel zou dat niet gebeuren, volgens de verkoper.
“Dit is echt onzin, kwalijke onzin ook”, stelt Joyce Donat. “Autostoeltjes moeten voldoen aan de Europese veiligheidsnorm, dat betekent dat ze getest worden met een crashtest.”
Ook bij de matrassen lijkt er op de onzekerheden en angst van jonge ouders te worden ingespeeld. Zo krijgen we bij Babypark van een verkoopmedewerker te horen dat het duurste babymatras uit de winkel (439 euro) het meest ademend is, en de goedkoopste het minst. Tja, wat kies je dan?
Op het duurste matras kan een baby volgens de verkoper ook “als het op het buikje draait gewoon door blijven ademen.” Joyce Donat van de Consumentenbond is kritisch: ”Dit horen wij zo vaak en dit is echt niet waar. Ademend is belangrijk, dat klopt, voor de vochtregulering en de warmteregulering, maar het is niet zo dat als een kindje omdraait op een ‘niet ademend’ matras dat het dan stikt”.
De Consumentenbond herkent dat in babywinkels de nadruk wordt gelegd op veiligheid, en niet altijd met eerlijke onderbouwing. Dit wordt vervolgens gekoppeld aan de dure producten.
Echter in het geval van babymatrassen en autostoelen is al vaker uit de onafhankelijke tests van de Consumentenbond gebleken dat prijs niks zegt over de kwaliteit: er zijn dure producten die niet goed uit de test komen, en goedkope producten die wel goed scoren. Het belangrijkste is dus, zo benadrukt Donat, dat je als je op zoek bent naar dit soort producten zelf kijkt naar onafhankelijke tests en op basis daarvan een aankoop gaat doen.
Uiteraard hebben we Babypark uitgenodigd om in de studio te reageren op de uitspraken en adviezen van hun verkoopmedewerkers. Babypark wil niet naar de Kassa-studio komen voor een toelichting. Het bedrijf laat schriftelijk weten “zich niet te herkennen in het geschetste beeld want in het adviesgesprek worden de verschillen in producten (prijs/kwaliteit) altijd uitgelegd.”
Het bedrijf zegt veel te investeren in training en kennisontwikkeling van de meer dan 500 medewerkers op 10 locaties. Babypark zegt daarnaast de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het zorgvuldig en zo goed mogelijk informeren van klanten. De volledige reactie van Babypark lees je hier (pdf).
Meer over:
babyuitzet, babywinkels, voorlichting, verborgen camera, babystoeltjes, consumentenbond, babymatrasMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!