Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Verbeter je leefstijl, verminder je schermtijd!

10 mrt 2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
893 keer bekeken
  •  
smartphone fotograferen eten 1127
De meeste mensen met een smartphone zijn dol op hun toestel, zo lijkt het. Waarom zit je er anders uren per dag mee in de hand? De keerzijde van fanatiek gebruik bestaat ook, tonen tal van studies aan. Burn-outklachten, overgewicht en slapeloosheid liggen op de loer.
Er valt genoeg positiefs te melden over de smartphone. Je blijft makkelijk in contact met je familie en vrienden. De ene app op je telefoon is nóg handiger dan de andere en binnen een handomdraai maak je de mooiste foto’s. Maar je leefstijl kan eronder lijden als je jouw smartphone te intensief hanteert.

Meer schermtijd? Meer eten!

Valt het je ook op dat je minder goed proeft als je tijdens het eten ook andere dingen doet? Denk aan WhatsApp-berichtjes lezen, tv-kijken of langs de nieuwste nieuwsberichten scrollen.
Onderzoekers aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit Nijmegen hebben aangetoond dat je hersens smaak slechter verwerken als je bent afgeleid. Dit leidt ertoe dat je meer gaat eten. Voor een keer is een beetje afleiding niet zo erg. Maar wordt dit structureel je manier van doen? Dan betekent meer schermtijd onder het eten een grotere kans op overgewicht.

Overgewicht en minder slaap bij tieners

Tieners die vijf uur of meer per dag op schermen kijken, zoals die van een tablet, tv en smartphone, hebben 43 procent meer kans hebben op het ontwikkelen van overgewicht. Dit blijkt uit een studie die is gedaan op de Amerikaanse Harvard School of Public Health. Een groep 14- tot 18-jarigen werd hiervoor twee jaar lang gevolgd.
De fanatiekste schermgebruikers kwamen tot minder lichaamsbeweging en namen nog maar minder dan een uur per week deel aan sport. Daarnaast nuttigden zij twee keer zoveel suikerhoudende voeding en dranken per dag.
Een ander opvallend resultaat is dat de nachtrust ook leed onder het smartphonegebruik en tv-kijken. De kans om de voor tieners om minder dan de (aanbevolen) acht uur slaap per nacht te halen nam met 79 procent toe. Niet verwonderlijk dat de onderzoekers ouders van tieners dringend aanraadden om te letten op de schermtijd van hun kinderen, gezien de aantoonbare negatieve gevolgen van een teveel daarvan.

Minder slaap door blauw licht

Wetenschappelijke studies, zoals die hiervoor door Harvard of door het RIVM, bevestigen dat gebruik van moderne apparatuur zoals tablets, smartphones en laptops voor het naar bed gaan slaapproblemen kunnen veroorzaken.  Het blauwe licht van beeldschermen remt de afgifte van het slaaphormoon melatonine. Je biologische klok raakt ervan in de war en daarmee wordt je slaapritme ontregeld.
Jongeren die in het uur voor het slapen gaan nog op hun mobiel keken hadden volgens het RIVM-onderzoek meer slaapklachten, zoals later in slaap vallen, korter slapen en 's nachts wakker worden. De klachten verminderden als zij een week lang geen scherm gebruikten of tijdens het schermgebruik een oranje bril droegen die het blauwe licht blokkeert.

Stress door FOMO

Eén op de vijf millennials (geboren tussen 1980 en 2000) ervaart serieuze mentale klachten die kunnen leiden tot een burn-out. Dit kwam in 2018 naar voren uit onderzoek van bureau GfK in opdracht van verzekeraar Interpolis. Het gevoel te moeten voldoen aan ‘het perfecte plaatje’ op Facebook of Instagram zorgde voor stress. Ook wilden jongeren niets missen op diezelfde sociale media. Dit gevoel wordt ook wel de ‘Fear of missing out’ (FOMO) genoemd.
Herken je deze signalen? Plan dan bewust rustmomenten in en pak de oorzaak van je stress aan. Zit je bijvoorbeeld iets teveel uurtjes op je mobiel? Leg die dan eens wat vaker opzij.

Kassa’s Leefstijlprogramma

In Kassa’s Leefstijlprogramma volgen we sinds 1 januari enthousiaste Kassa-kijkers die gezamenlijk werken aan een gezonde(re) leefstijl. Op onze site plaatsen we de komende maanden in het dossier Kassa’s Leefstijlprogramma artikelen, video’s met voeding- en beweegtips en vlogs van onze deelnemers.

Daarnaast is er de besloten Facebook-groep ‘Kassa: op weg naar een gezondere leefstijl!’. Hier plaatsen we dezelfde content, maar kun je ook ervaringen, tips, filmpjes en recepten delen met de andere Facebook-leden.
Heb jij een vraag over je smartphone of tablet? Stel deze dan op Kassa's forum Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis van een bepaald onderwerp? Dan kun je uiteraard anderen helpen met een consumentenkwestie! 

Discussiëren? Dat kan onderaan dit artikel.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar