Veel ongewenste telefoontjes ondanks Bel-me-niet Register
21-09-2018
• leestijd 2 minuten
Nederlanders die zich hebben aangemeld bij het Bel-me-niet Register worden nog veelvuldig telefonisch lastiggevallen. Dit blijkt uit een enquête van Kassa die door ruim 2000 respondenten is ingevuld.
Van de ondervraagden die aangeven aangemeld te zijn voor het Bel-me-niet Register krijgt ruim tachtig procent (82%) nog steeds ongewenste telefoontjes. Vooral energiebedrijven (60%) en goede doelen (44%) bellen eindeloos op. Ook worden consumenten gebeld door kranten (34%) en telecomproviders (22%).
Abonnementen
Ongewenste telefoontjes zijn een belangrijke bron van irritatie. Meer dan vijftig procent (52%) geeft aan zich te storen aan bedrijven die op deze manier abonnementen of producten proberen te verkopen. Ook bellen op ongelukkige tijdstippen en de manier van aanspreken wordt als vervelend ervaren.
Oud-klant
Een belangrijke reden dat mensen die in het Bel-me-niet Register staan nog steeds worden gebeld, is dat ze benaderd worden door bedrijven waar ze ooit klant waren. Volgens de wet mag dat. Maar liefst zes op de tien ondervraagden (60%) geeft aan regelmatig gebeld te worden door organisaties waar ze in het verleden klant van zijn geweest. Wie dat niet langer wil, kan dat uitdrukkelijk aangeven tijdens het telefoongesprek. Het bedrijf moet dan de persoonsgegevens verwijderen uit het bestand. Maar ruim zestig procent (60%) van de ondervraagden geeft aan niet te weten dat deze mogelijkheid bestaat.
Onwenselijk
Tweede Kamerlid William Moorlag (PvdA) vindt deze praktijk onwenselijk en gaat naar aanleiding van de Kassa-enquête Kamervragen stellen aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. “Het Bel-me-niet Register moet beter werken. De regel dat bedrijven tot in het oneindige mogen blijven bellen als de consument oud-klant is, moet worden geschrapt.”
Zaterdagavond in Kassa meer over het Bel-me-niet Register. Live om 19:05 op NPO1.