Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Veel onduidelijkheid over de hogesnelheidsfiets

21 jan 2017
  •  
leestijd 2 minuten
elektrische fiets 930x520
Voor woon-werkverkeer is ie hét alternatief voor de auto: de hogesnelheidsfiets, ook wel de ‘speed pedelec’ genoemd. Niet meer urenlang vaststaan in de ochtendspits, maar in no time naar je werk op dit rappe broertje van de ‘gewone’ elektrische fiets. Het kost wat, zo’n 2500 tot 5000 euro, maar dan heb je ook wat. Inmiddels zijn er al enkele duizenden van verkocht in Nederland. Maar hoe veilig is het eigenlijk en wat zijn de gevolgen van de nieuwe verkeersregels?
Zo snel als een bromfiets
Een fiets die zo snel gaat als een brommer. Daar zijn we nog niet aan gewend in het verkeer. Het snelheidsverschil op fietspaden - tussen gewone fietsen en deze hogesnelheidsvariant - is erg groot. Dat kan onveilig zijn, en dus zijn er sinds 1 januari nieuwe regels van kracht. De speed pedelec wordt niet meer zoals de gewone elektrische fiets beschouwd of als een snorfiets, maar als een bromfiets. En daarvoor gelden andere regels. Wat betekent dat in de praktijk?
Nieuwe regels
Een speed pedelec die vanaf 1 januari wordt gekocht, krijgt direct een geel (bromfiets)plaatje en de bestuurder moet een helm op. Daarvoor is een speciale helm ontwikkeld, maar die is nog niet op de markt. Tot die tijd moet een bromfietshelm worden gedragen. De supersnelle fiets moet daarnaast als bromfiets verzekerd zijn. Met een speed pedelec moet je van het fietspad af en de rijbaan op, tussen de auto’s. Dat hoeft dan weer niet als er een gecombineerd bromfiets/fietspad is.
Een speed pedelec die al voor 1 januari is gekocht heeft nog een blauw (snorfiets)plaatje en voor de bestuurder geldt een overgangsregeling tot 1 juli 2017. Hij mag nog zonder helm rijden en moet juist op het fietspad blijven. In februari krijgen al deze bestuurders een brief van de Rijksdienst voor het Wegverkeer over de nieuwe verkeersregels en de veranderde verzekeringsplicht. Bestuurders krijgen later dit voorjaar een geel plaatje opgestuurd. Dit plaatje moet het blauwe plaatje vervangen.
Werkt het in de praktijk?
Met de nieuwe regels wil de overheid de veiligheid op de weg verbeteren. Door de gele kentekenplaat zien andere weggebruikers meteen dat ze met een voertuig van doen hebben dat 45 km per uur kan rijden en niet met een elektrische fiets die tot en met 25 km per uur rijdt. Dat zorgt voor een grotere herkenbaarheid. Denkt de overheid.
Dat is de theorie, maar wat is de praktijk? De nieuwe regels worden de komende maanden in de praktijk onderzocht op werkbaarheid en veiligheid. Want hoe duidelijk is het voor andere weggebruikers? En daarmee, hoe veilig?  Hoe goed kunnen automobilisten het verschil zien tussen de gewone fiets en een speed pedelec? Het bromfietsplaatje zit immers achterop. Hoe goed kunnen ze de snelheid van deze fietsen inschatten? Kassa neemt alvast de proef op de som en gaat met ervaren speed pedelec gebruikers de weg op. Gaan zij zich aan de nieuwe regels houden?

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (11)

Leendert123
Leendert12324 jan 2017 - 10:23

In het programma met het item over de supersnelle fiets is naar mijn mening geen aandacht besteed aan de andere weggebruikers dan de berijders van deze fietsen. Wat als een kind aangereden wordt door zo'n fiets, het is voor een volwassene al bijna onmogelijk de snelheid van de superfiets in te schatten, mag dat kind dan voor de rest van het leven de gevolgen dragen? Zijn er kostenberekeningen gemaakt van de geestelijke en lichamelijke schades die dit soort fietsen en hun berijders kunnen veroorzaken? Het filmpje liet wel duidelijk zien dat de berijders liever kiezen voor het, buiten de verkeersregels om, op het fiets pad te gaan rijden waar de meest onbeschermde verkeersdeelnemers rijden zoals ouderen, kinderen en gezinnen. Deze regels waren voor de aankoop al bekend dus moet men zich daar aan houden. Wat gebeurt er als er iemand op het onzalige idee komt om scootmobielen op te voeren tot 45 km. want er zit toch al een geel verzekeringsplaatje op. Ik ben een fervent fietser en heb veel last en al onbehoorlijk wat ongevallen gezien met de elektrische fietsers die op volle snelheid op de gewone fiets afkomen en verwachten dat iedereen op fietspaden voor hun op zij gaan. De supersnelle fiets had nooit op de weg mogen komen, hij is gevaarlijk en is totaal nodeloos, er zijn alternatieven genoeg. Ik verzoek u om ook de nadelige gevolgen voor de omgeving te belichten, die zijn vaak veel zwaarwegender dan de z.g. voordelen van de berijders van deze fietsen. Slachtoffers van een ongeval met dit soort voertuigen zijn ook consumenten.

1 Reactie
robert van leeuwen
robert van leeuwen19 apr 2017 - 21:20

Wat een kletskoekverhaal. Speed pedeleccers willen graag een keuze: wil je snel rijden? Dan verplicht naar de autorijbaan. Wil je dat niet of is dat te gevaarlijk? Dan het fietspad, maar je snelheid aanpassen (bijv. max 25 km/h).  Kennelijk vindt u de gewone elektrische fiets ook al te snel voor het fietspad. En dus ook de sportieve fietser (hybride fiets) en de wielrenner. Kortom: alles wat sneller kan, dan 15 km/h, hup naar de autorijbaan waar auto's, vrachtwagens en bussen 50 tot 55 km/h rijden. En dat allemaal omwille van de kindertjes die het allemaal nog moeten leren.
Een speed pedelec nodeloos?  Waar baseert u dat op ? Het is juist de fiets voor de middellange afstand (15 - 35 km woon-werk). Milieuvriendelijk (want de auto blijft staan), geluidsarm, goed voor de gezondheid (intensiever als een ebike) en het lost het fileprobleem  op. Wat zijn dan de alternatieven ? Noem voorbeelden.  De gewone fiets? Dus dan maar elke dag op een gewone fiets 2 x 25 km afleggen. Leuk als je geen baan hebt, maar niet te doen als je na je werk ook nog moet koken, eten, strijken, schoonmaken, je moeder bezoeken en de kinderen moet verzorgen. Dan kan je elke minuut tijdwinst goed gebruiken.
En die ongevallen met elektrische fietsers zijn vaak ongevallen die te wijten zijn aan onvoldoende voertuigbeheersing (vaak bij op- en afstappen) van bejaarde mensen. Die mensen vallen ook in hun eigen woning gemakkelijk, dat is ouderdom en ga je steeds meer krijgen door de vergrijzing.

Blacky68
Blacky6823 jan 2017 - 14:05

Ben benieuwd wie die helmplicht dan gaat handhaven, beter om de zogenaamde snorfietsen een helm te geven en die van de fietspaden af te halen, er is niet een snorfiets welke zich aan de max. snelheid houd en er is hierop geen enkele handhaving, als we het met z'n allen dan toch gedogen dan weg van het fietspad!

1 Reactie
Snorfietser
Snorfietser23 jan 2017 - 14:39

 door niet te handhaven wordt de snorfietser de rijbaan opgestuurd en vervolgens handhaaft men de maximum snelheid van 30 km  weer niet;
een helm gaat daarbij niet helpen

Snorfietser
Snorfietser23 jan 2017 - 14:05

Audrie; in veel gevallen geef  ik die gebruiker groot gelijk; een enkele rijbaan ( met tegemoetkomend verkeer ) is   vaak te smal om op dezelfde baan  in te halen en is het  autootje/bestelbusje veel te breed.
In Amsterdam wil men alle snorfietsers met gevaar voor eigen leven de rijbaan opsturen; dit vind men verantwoord met een helm op  en door volop 30 km zones te maken

Tunecab
Tunecab22 jan 2017 - 12:46

Je moet ten alle tijden je verstand blijven gebruiken in het verkeer. Of je nu automobilist of fietser bent. Op rustige stukken of op plekker waar niemand anders fietst kun je gebruik maken van de snelheid van zo'n fiets. En op drukke plaatsen gewoon je snelheid aanpassen. Ik ga in het centrum van een stad ook niet 100 rijden met de auto. En anders doen wat Selma21 zegt.

1 Reactie
NickJUIZZ
NickJUIZZ22 jan 2017 - 18:47

Inderdaad. Het wordt tijd dat er bij lichtere voertuigen ook wordt gekeken naar de gereden snelheid ipv de max. snelheid van het voertuig. 

correl
correl22 jan 2017 - 10:31

dit is het wettelijk regelen van een levensgevaarlijke situatie.
hierdoor gaan er doden vallen  let maar op
in breda is een straat met een rjjbaan  met dubbel fietspad waarbij je zes x moet kijken als je hem kruist
wat moet dat worden als er ook nog fietsers op de rijbaan komen?
dat is vragen om ongelukken

Klaas67
Klaas6722 jan 2017 - 8:25

Je kan het gevaar natuurlijk ook opzoeken.

Jan1234
Jan123421 jan 2017 - 21:20

En wat is er mis met zo'n fietshelm, daarmee rijden ze in de Tour met 90 de berg af

Selma21
Selma2121 jan 2017 - 21:08

Waarom niet op bepaalde plekken een snelheidsbeperking invoeren voor fietspaden. Bijv max 25km/uur binnen de bebouwde kom of drukke plaatsen?

recoiller
recoiller21 jan 2017 - 20:15

Ik heb een fiets met meer dan 250w maar hij haalt net 30km/u. Dus volgens de wet een speed pedelec. Alle snorfietsen zonder helm halen mij probleemloos in, ook wielrenners en gewone fietsers komen mij regelmatig moeiteloos voorbij. Maar ik moet een helm dragen en een kenteken en verzekering hebben maar gewone fietsers en wielrenners niet. En ondertussen moeten we uit de auto en op de fiets?

etienne leenknegt
etienne leenknegt21 jan 2017 - 19:59

De nieuwe wet (2017) ziet de snelfiets nu pas als brommer? Is dat niet de verkeerde volgorde? Wordt er niet eerst een typekeuring uitgevoerd of een gemotoriseerd voertuig wel geschikt is voordat er ook maar één op de weg verschijnt?

2 Reacties
NickJUIZZ
NickJUIZZ21 jan 2017 - 21:42

Beste Etienne, de speed pedelec moest altijd al voorzien zijn van een Europese typegoedkeuring. Maar tot dit jaar werd de fiets in NL als snorfiets gezien. 

etienne leenknegt
etienne leenknegt23 jan 2017 - 11:51

...hetgeen dus óók het vermelden waard is/was hier.

Audri
Audri21 jan 2017 - 19:51

In de uitzending was er bij één snelfietser duidelijk sprake van een ongelofelijke eigenwijsheid. Hij bleef onverschrokken rijden midden op de rijbaan !

3 Reacties
NickJUIZZ
NickJUIZZ21 jan 2017 - 21:44

Hoi Audri, dat heb je goed gezien. De eerste meneer bleef op het midden van de weg rijden. Dit terwijl je als bromfietser (en dus ook als speed pedelec rijder) rechts moet houden zodat auto's je wel kunnen inhalen op een enkele rijbaan. Dat zie je in het eerste filmpje wel terug als Brecht zelf aan het fietsen is. 

nipe1
nipe122 jan 2017 - 18:42

Jammer genoeg gedragen zich de meeste speed fietsers zich ook zo,  om maar te zwijgen van de gewone fietsers ze houden het verkeer onnodig op waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.
het is gewoon wachten op de eerst dodelijke ongevallen,  dan zal den haag wel gaan optreden.

robert van leeuwen
robert van leeuwen19 apr 2017 - 21:31

Nou, ik heb afgelopen 2e paasdag zelf ervaren dat het juist onverstandig is om geheel rechts te houden op de autorijbaan. Ik werd op mijn speed pedelec bijna van de weg gedrukt door een automobilist die inhaalde en de middenstreep van de rijbaan niet over wilde gaan. Het schijnt dat tijdens motorlessen ook geleerd wordt dat je juist in het midden van de weg of zelfs links van de weg moet rijden (als zwakke verkeersdeelnemer toch je plaats op de rijbaan opeisen). Doe je dat niet, dan word je van de weg gedrukt door een voertuig dat minimaal een  factor 30 X  zo zwaar is.