Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veel mis met garantievoorwaarden

14-04-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
TV.jpg
Veel winkels in consumentenelektronica die deel uitmaken van grote ketens, houden zich niet aan de wettelijke garantieregelingen. Dat blijkt uit de resultaten van een woensdag in Brussel gepresenteerd onderzoek in Beneluxverband, dat in Nederland werd uitgevoerd door de Consumentenautoriteit.
In Nederland werd in de tweede helft van 2009 bij achttien grote ketens die zaken als computers, telefoonapparatuur en wasmachines verkopen,, schriftelijke informatie over de algemene voorwaarden voor de garantie opgevraagd. Bij tien van die bedrijven werden een of meer overtredingen vastgesteld.
Daarbij ging het om het onwettig in rekening brengen van verzend-, werk- en materiaalkosten, onjuistheden bij het vermelden van de termijn voor het melden van een gebrek en het niet naleven van de wettelijke garantie of garantietermijn.
,,We zien dat er op papier veel mis is met de manier waarop winkels met hun klanten communiceren over hun rechten. Als het op papier niet klopt, gaan we ervan uit dat het voor de consument in de praktijk moeilijk zal zijn om zijn recht te halen'', aldus Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit.
Volgens haar hebben de meeste bedrijven nadat ze op de tekortkomingen waren gewezen, hun informatie in lijn gebracht met de wettelijke vereisten. De Consumentenautoriteit kondigde aan op te zullen treden tegen bedrijven die tegen eind mei niet alles in orde hebben gebracht.
De achttien gecontroleerde ketens hebben samen ruim 3800 Nederlandse vestigingen. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!