Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Veel klachten over Oxxio
01-10-2005
•
leestijd 3 minuten
•
152 keer bekeken
•
Oxxio voert al weken onze klachten top-drie aan. In de studio een viertal klagers.
Maurice Veurman kreeg een paar maanden geleden opeens een betalingsherinnering van Oxxio, terwijl hij zich nooit had aangemeld. Anderhalf jaar geleden had zijn vriendin een keer via de site van energiebedrijf.com – een voorloper van Oxxio, informatie opgevraagd, maar nooit gekregen. En nu opeens een aanmaning…
Bertus Jacobsen werd gebeld door een colporteur van Oxxio. Hij wilde wel informatie toegestuurd krijgen, maar kreeg meteen een contract. Toen hij dat telefonisch wilde afzeggen, bleek het dagen te duren voordat ze zijn aanmelding konden vinden. En toen zeiden ze doodleuk dat ze er niet meer vanaf kon.
Rinaldo van Alphen kreeg na zo’n telefoontje ook een contract thuis gestuurd. Ook hij belde dat dat niet de bedoeling was. Maar ook hij kon er niet vanaf – u heeft via de telefoon duidelijk ja gezegd. Laat dat maar eens horen, zo reageerde Rinaldo. En even later kreeg hij de bandopname te horen. Maar daar bleek in geknipt te zijn. ‘Nadat er een gironummer wordt genoemd, hoor je me inderdaad ja zeggen’, vertelt Rinaldo. ‘Maar dat was mijn gironummer helemaal niet.’
Gerard Broekgerrits is in mei 2004 verhuisd, maar Oxxio heeft dat nog steeds niet goed geregeld – hij krijgt alsmaar nota’s die nergens op slaan.
Dat is voor de toezichthouder DTe een bekende klacht: Oxxio scoort heel slecht als het gaat om het op tijd leveren van een eindafrekening bij verhuizing of als mensen willen switchen, zo blijkt uit gegevens op hun site. Oxxio wilde niet in de uitzending reageren op al deze kritiek.
Paul de Krom, Tweede-Kamerlid voor de VVD vindt dat er snel een einde moet worden gemaakt aan dit soort praktijken. Hij vindt dat de DTe snel moet ingrijpen. De DTe zelf liet aan Kassa weten, dat ze bezig zijn met een onderzoek naar de manier waarop energie-bedrijven met klachten omgaan. Uitkomst komt pas in maart volgend jaar.
Mede door dit soort klachten zijn consumenten niet erg bereid om over te stappen naar een andere energieleverancier. De vrije markt dreigt te mislukken, concludeerden deze week onderzoekers van het Centraal Plan Bureau.
Paul de Krom vindt dat onzin. We moeten nog aan die keuzemogelijkheden wennen.
Dat die vrije markt nog niet tot lagere prijzen heeft geleid, heeft volgens hem vooral te maken met onze hoge belasting op energie en onze grote afhankelijkheid van aardgas, waarvan de prijs aan olie is gekoppeld.
De Belgische consumentenorganisatie Test-aankoop vergeleek de energietarieven van de Westeuropese landen en daaruit blijkt dat Nederland heel duur is. Zie ook onderstaand Excel-overzicht.
Laten we eens kijken naar het stroomgebruik van een gemiddeld gezin. Een Nederlands gezin betaalt 38 % meer dan een Engels gezin, we betalen 20 % meer dan gemiddeld in West Europa.
En wat gas betreft is een Engels gezin ook het goedkoopst uit. Wij betalen 89 % meer, en ten opzichte van het gemiddelde in Europa betalen we 32 % meer.
Volgens de Krom is er nog nauwelijks sprake van een Europese energiemarkt. Hij wil dat de minister van Economische Zaken meer inzicht geeft in de oorzaken van die prijsverschillen. En verder moet de Europese commissie ervoor zorgen dat de grenzen open gaan tussen de nationale energiemarkten.