Veel klachten over instaptarief ov-chipkaart
09-07-2014
• leestijd 1 minuten
Het meldpunt 'Einde papieren treinkaartje' van de Consumentenbond heeft woensdagochtend 225 klachten en vragen ontvangen. Volgens de bond gaan de meeste klachten over het instaptarief voor de plastic ov-chipkaart. Om daarmee te kunnen reizen met de NS moet er minimaal 20 euro saldo op de kaart staan. Vooral mensen die weinig met de trein reizen, vallen over dat bedrag waarmee ze verder niets kunnen doen, merkt de Consumentenbond.
Verandering
Aan het traditionele papieren treinkaartje is woensdag een einde gekomen. Uit de NS-kaartautomaten komen alleen nog maar papieren kaartjes met een chip. De Consumentenbond opende woensdag een meldpunt voor deze verandering.
Veel vragen, klachten en opmerkingen gaan over de kosten die de nieuwe vervoersbewijzen met zich meebrengen, zegt een woordvoerster van de Consumentenbond. Een van de genoemde ergernissen is het losse kaartje. Wie een zo'n los chipkaartje koopt is per treinreis 1 euro duurder uit dan iemand met een ov-chipkaart op hetzelfde traject.
Ouderen
Vooral ouderen begrijpen de nieuwe manier van reizen niet. Zij zitten vol vragen over het systeem van het in- en uit checken. De Consumentenbond vindt de enkele honderden reacties op het meldpunt 'best veel'. De bond verwacht dat het aantal nog zal toenemen.
ANP