Veel klachten over Centraal Administratiekantoor
18-03-2009
• leestijd 1 minuten
De Nationale ombudsman heeft vorig jaar ,,een explosie van klachten'' gezien over het Centraal Administratiekantoor (CAK). Het kantoor is verantwoordelijk voor de administratieve afhandeling van de eigen bijdrage in de zorg en verstuurde te hoge facturen.
Daardoor nam het aantal klachten over het CAK afgelopen jaar toe tot 1155. In 2007 ontving de ombudsman slechts 21 klachten over het administratiekantoor. Dat blijkt uit het woensdag gepresenteerde jaarverslag van de ombudsman. Brenninkmeijer heeft eerder aangegeven dat hij de problemen bij het CAK zat was.
Een verandering in de inning van de eigen bijdragen lag ten grondslag aan de klachtenstroom. Deze week erkende staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) in antwoord op Kamervragen dat er ondanks verbeteringen bij het CAK nog steeds klachten zijn. Ze beloofde dat het CAK snel verder de boel op orde gaat brengen. Wel merkte ze op dat de instelling afhankelijk is van andere partijen die gegevens moeten aanleveren. Aan de juistheid van die gegevens schort het nogal eens.
De ombudsman ontving vorig jaar in totaal 13.000 klachten en beantwoordde 24.000 telefonische vragen. De cijfers zijn ongeveer gelijk aan die over 2007. De klachten over veel overheidsinstanties zijn dan ook niet toegenomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Belastingdienst, uitkeringsinstantie UWV en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Bron: ANP