Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Veel ING klanten overwegen overstap naar andere bank
04-04-2011
•
leestijd 3 minuten
•
67 keer bekeken
•
Het zal u niet ontgaan zijn; veel mensen zijn verontwaardigd over de bonussen voor de top van de ING-bank. En daar deed ING deze week nog een schepje bovenop door alleen de vermogende klanten daar een brief over te sturen. Kassa hield, puur toevallig, net in die periode een
enquête onder de Kassa-nieuwsbrieflezers. En daaruit blijkt dat maar liefst 41% van de ondervraagden weleens overweegt over te stappen naar een andere bank. Koploper is de SNS Bank met 59%, waar klanten vooral ontevreden zijn over de dienstverlening. En verder blijkt dat 54% van de ING klanten een overstap overweegt. De belangrijkste reden daarvoor is boosheid over de bonuscultuur van de bank.
Overstappen met behoud van je rekeningnummer
Die discussie over bonussen is niet nieuw. Twee jaar geleden was ophef over de ING bonussen aanleiding voor
Kassa
om aandacht te besteden aan het overstappen naar een andere bank. In die uitzending pleitte Kassa ook voor het meenemen van je rekeningnummer, de nummerportabiliteit. Met nummerportabiliteit wordt overstappen namelijk een stuk gemakkelijker. Wouter Koolmees, Tweede Kamerlid voor D66 heeft onlangs een
motie
ingediend met als doel te zorgen voor een snelle invoering van nummerportabiliteit. Minister de Jager van Financiën komt nu voor de zomer met een plan om de klant meer centraal te zetten. “Het overstappen naar een andere bank moet makkelijker, met behoud van je rekeningnummer. Rekeninghouders hebben behoefte aan meer macht. Het recente voorbeeld bij ING geeft dat aan. Door onvrede over salarissen en bonussen van topbestuurders, zie je dat veel mensen hun rekening willen opzeggen. Daar luisteren banken naar. Goed dat de minister dat nu ook inziet.”
Europese kwestie
Gijs Boudewijn van de Nederlandse Vereniging van Banken betoogde twee jaar geleden in Kassa dat realisatie van nummerportabiliteit nog ver weg is, omdat we te maken hebben met een Europees betalingssysteem. Wij staken opnieuw ons licht op bij de NVB en het verhaal is identiek. De banken willen wel, aldus de NVB. Maar pas als een nieuwe Europese nummersystematiek is gerealiseerd, wordt het meenemen van je bankrekeningnummer mogelijk. Volgens de NVB is het vooral aan de politiek (minister de Jager dus..) om dit onderwerp op de Europese agenda te zetten. Meer informatie kunt u
hier
lezen.
Overstapservice
De NVB benadrukt het belang van de overstapservice. Daarmee wordt het overstappen vergemakkelijkt. Zo wordt je geld ruim een jaar doorgesluisd van het oude naar het nieuwe rekeningnummer. Een complete uitleg over de overstapservice vindt u hier
www.overstapservice.nl. Ook op de website van uw bank vindt u informatie. Toch is die overstapservice niet zaligmakend. De service neemt werk uit handen, maar consumenten moeten nog steeds veel zelf doen. Zo moet je bijvoorbeeld zelf je nieuwe rekeningnummer doorgeven aan je werkgever en andere uitkerende instanties, aangeven wanneer je je oude rekening wil opheffen. Ook moet je zelf de nieuwe rekening aanvragen en je periodieke overschrijvingen opnieuw invoeren. Bovendien blijft de kans op fouten bestaan, zo blijkt uit onderzoek van onder andere de Consumentenbond, Kassa-magazine en klachten die bij Kassa binnenkomen. Vooral de doorlooptijd en de administratieve rompslomp zorgen voor ergernis. Daarnaast stuiten de respondenten onder andere op een gebrek aan medewerking van de oude bank en problemen met de overzetting van automatische incasso’s. En als je hypotheek, lening of spaarrekening is gekoppeld aan je betaalrekening is een overstap niet mogelijk of niet handig.
Naar welke bank wil men dan?
Als mensen toch de stap zetten naar een andere bank, willen ze vooral naar de Rabobank (25%). Een goede tweede en derde zijn de (relatief) kleine ASN Bank (16%) en de Triodos Bank (14%). Van de klanten die de ING Bank al hebben verlaten koos ruim de helft voor de ASN Bank en de Triodos Bank. En dat zijn wel net de banken met een beperkte (ASN Bank) of geen (Triodos Bank) bonussen-cultuur. Een handige website om daarover informatie te vinden is
Eerlijkbankwijzer.nl.
Als u bent ingelogd, kunt u hieronder meediscussiëren.