Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Malafide webshop wordt door veel mensen niet herkend

22-01-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Cyber crimineel 930x520
De helft van de consumenten kan een malafide webshop niet herkennen. Dat blijkt uit een enquête van Kassa, waarin de bewustwording onder consumenten over de gevaren van malafide webshops is gepeild. Opvallend is dat 9 op de 10 consumenten daarentegen wel vooronderzoek doet naar de betrouwbaarheid van een webshop.

Spelfouten

Consumenten lijken vooral goed te letten op mogelijke spelfouten bij de algemene voorwaarden op een website (56% zegt dit altijd te doen). Het checken van de algemene voorwaarden kan de oplettende consument veel ellende schelen: veel oplichters kalken namelijk letterlijk vertaalde teksten van Google Translate op hun website.   

Reviews

Een ander veelgebruikte manier om te toetsen of een consument te maken heeft met een malafide webwinkel is het lezen van de reviews. 64 procent van de respondenten zoekt vaak of altijd reviews over een webshop op via internet. Dat betekent echter niet dat de consument die klantbeoordelingen ook meteen betrouwbaar achten. Nog geen tien procent vertrouwt op positieve reviews op de website van een webshop over de diensten van die webwinkel. Ook het vertrouwen in positieve klantbeoordelingen op andere websites over een webshop is broos (19%).

Slachtoffer oplichting

Dat de gevaren van dergelijke sites inzien niet altijd voldoende is, blijkt wel uit het aantal respondenten dat aangeeft wél bewust te zijn geweest van malafide webshops (53%), maar desondanks toch in de valkuil van sluwe internetoplichters trapte (7%).
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!