Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Valutering Rabobank?
28-05-2010
•
leestijd 2 minuten
•
115 keer bekeken
•
In de vorige uitzending maakte Kassa onderscheid tussen banken die wel aan valutering doen en banken die er niet aan doen. De Rabobank meldde ons dat zij niet aan valutering deden. Meer dan veertig mailtjes deed de redactie van Kassa echter anders denken.
Al deze Rabo-klanten meldden ons dat zij juist wel debetrente moesten betalen, omdat zij dezelfde dag nog geld hadden overgeboekt.
Valutering is een methode die banken hanteren voor het vaststellen van de datum die geldt voor het beginnen of eindigen van een renteberekening. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de boekdatum en de valutadatum.
In de studio legt Rabobank uit dat het hier niet om valutering gaat. Volgens de Rabobank worden betalingsopdrachten, die na 13.00 uur aangeleverd zijn, afgeschreven met een rentedatum van de volgende werkdag. De klanten houden valutair gezien het geld dus 1 dag langer op hun rekening.
Indien de begunstigde ook een Rabobank-cliënt is, ontvangt deze ook de bijschrijving met een rentedatum van de volgende werkdag. Alleen als zij (in deze situatie) een binnengekomen bedrag direct doorstorten naar hun spaarrekening (of opnemen/pinnen), kunnen ze onbedoeld even rood komen te staan. Rabobank benadrukt: “De term valuteren is echter synoniem geworden met 'valuteren in het nadeel van de client'. Dit doet de Rabobank nadrukkelijk niet.”
Raboklanten die toch vinden dat ze benadeeld zijn door het betalen van de debetrent, kunnen dat melden bij de bank. Zij bekijken per geval dan wat er aan de hand is. Rabobank wil wel coulance tonen, want het is immers niet hun intentie om op deze wijze geld te verdienen aan hun cliënten.
Rabobank erkent daarbij, dat het duidelijker naar hun klanten gecommuniceerd moet worden en zal dat in de toekomst ook doen.