Valse start UPC
31-01-2011
• leestijd 2 minuten
Stel u belt met uw vaste lijn naar een goede vriend of een familielid. Op het moment dat er wordt opgenomen, brengen telecomproviders vaak een starttarief in rekening. Telecomprovider UPC maakt een valse start en rekent al een starttarief zonder dat er verbinding is geweest.
Kassa kreeg meerdere klachten hierover binnen. Deze mensen zagen een starttarief van 10 cent terug op hun rekening voor niet gevoerde gesprekken. Navraag bij de klantenservice levert tegenstijdige informatie op.
Kassa heeft meerdere malen gebeld met de klantenservice. Ook Kassa krijgt tegenstrijdige informatie. De ene keer wordt er gezegd dat er geen starttarief gerekend wordt als er geen verbinding is. In het volgende gesprek wordt juist bevestigd dat UPC kosten in rekening brengt bij geen gehoor of in gesprek.
Volgens Telecomwaakhond OPTA zijn er geen regels voor het starttarief. “Het is niet wettelijk vastgelegd welke tarieven een provider in rekening mag brengen. Maar natuurlijk wel dat deze tarieven transparant moeten zijn. Als een provider een andere definitie van het starttarief hanteert, dan dient hij dit de consument duidelijk uit te leggen”, aldus OPTA.
Uiteindelijk komt UPC met het verlossende antwoord. Het bedrijf laat weten dat het geen kosten in rekening brengt voor gesprekken die niet zijn beantwoord.
“Door een storing in het systeem is er bij sommige klanten onterecht een starttarief in rekening gebracht. Het gaat hierbij om kleine bedragen tussen de 1 en 11 eurocent per gesprek. We informeren de klanten die het betreft hierover en storten dit teveel in rekening gebrachte geldt zo snel mogelijk terug”, aldus UPC.
Ziet u op uw rekening ook kosten zonder dat er sprake is geweest van een verbinding (bijvoorbeeld bij in gesprek of geen gehoor), mail dan naar
kassa@vara.nl.
Als u bent ingelogd, kunt u meediscussiëren over het starttarief.