Er is sprake van een valse winactie van Albert Heijn die op grote schaal via WhatsApp en e-mail wordt verspreid. Jij hebt zogenaamd 50 euro gewonnen, maar je moet wel even wat persoonsgegevens invullen om de prijs te kunnen ontvangen. De kans bestaat dat je ongemerkt een creditcardabonnement afsluit: oplichting dus.
Het gaat om een mail die afkomstig lijkt te zijn van het mailadres winactie@albertheijn.nl. Deze mail is bovendien in de huisstijl van Albert Heijn, al heeft de grootgrutter hier zelf uiteraard niets mee te maken. De mail heeft wél de kenmerkende blauw-witte huisstijl en op het vlak van spelling en zinsbouw is de mail ook bovengemiddeld geloofwaardig.
In de mail staat dat jij als klant automatisch hebt meegespeeld met de "grootste winactie van het jaar", waarbij klanten prijzen zoals spelcomputers, weekendjes weg en een minuut gratis winkelen hebben gewonnen.
Daarnaast hebben maar liefst 500 klanten een geldbedrag van 50 euro gewonnen, zo luidt het verhaal. En als jij deze mail krijgt, ben jij zogenaamd één van deze winnaars. In werkelijkheid is hier niets van waar: oplichters hopen persoonsgegevens in handen te krijgen.
In de mail staat een knop met de tekst "Claim nu uw prijs!". Deze knop verwees naar een valse 'Albert Heijn'-website, die op het moment dat wij de mail bekeken echter al offline was gehaald. Dat hoeft echter niet te betekenen dat het gevaar geweken is, want vaak wordt een vervangende valse website met een andere domeinnaam in een mum van tijd online gezet.
De Fraudehelpdesk heeft deze valse website wel gezien en stelt daarover het volgende: "Het linkje in het bericht leidt naar een kort vragenformulier waarin uw leeftijd en mening over Albert Heijn wordt gevraagd. Als u dat heeft gedaan, mag u zogenaamd een cadeautje uitzoeken."
En dan komt de aap uit de mouw, aldus de Fraudehelpdesk: "Hiervoor zult u dan wel enkele persoonlijke gegevens moeten invullen om het cadeau in ontvangst te kunnen nemen. Uiteindelijk wordt u gevraagd om de link door te sturen naar uw contacten."
Dat laatste zorgt ervoor dat deze winactie zich als een olievlek verspreidt.
In veel gevallen gaat het hier om creditcardfraude. Je moet wat persoonsgegevens invullen, maar voor de administratieve verwerking is ook jouw creditcardinformatie nodig. Dat kan gaan om een klein bedrag aan administratiekosten of om een zogenaamde verificatie van jouw identiteit, maar in werkelijkheid sluit je dan een duur – en bovendien volkomen waardeloos – creditcardabonnement af.
En dat kan bovendien gaan om forse bedragen. Er zijn gevallen bekend van nietsvermoedende consumenten die op deze manier zo'n abonnement hebben afgesloten en daar vervolgens bedragen tot wel 80 euro per maand voor moeten betalen. En omdat het vaak gaat om schimmige bedrijfjes die op Malta of Cyprus gevestigd zijn, is opzeggen niet altijd even eenvoudig: zie maar eens een klantenservice te spreken.
Het zijn vaak abonnementen waar niks tegenover staat, behalve vage en onduidelijke 'dienstverlening' op het gebied van online winkelen met – meestal verzonnen – 'exclusieve aanbiedingen'. Kortom, je hebt er helemaal niks aan en het kost je maandelijks een hoop geld.
Een ander risico is dat je oplichters onbedoeld een hoop persoonsgegevens en andere persoonlijke informatie geeft. Deze informatie kan worden misbruikt om jou op een later moment gericht te kunnen benaderen met misleidende, frauduleuze e-mails. Als de afzender daarvan immers over de juiste persoonsgegevens beschikt, ben je als ontvanger eerder geneigd om de inhoud van de mail als betrouwbaar te bestempelen.
Datzelfde geldt voor telefonische oplichting. De kans daarop is weliswaar iets kleiner, maar het valt niet helemaal uit te sluiten: het is niet ondenkbaar dat oplichters jou telefonisch benaderen om je vervolgens een geloofwaardig verhaal voor te schotelen met de informatie die je ze eerder hebt verstrekt.
Je kunt deze mail het beste direct verwijderen, mocht je 'm krijgen. Daarnaast is het natuurlijk verstandig om deze winactie ook niet via WhatsApp door te sturen naar je contacten, want wie dat wél doet, draagt alleen maar bij aan verdere verspreiding.
En als iemand jou deze winactie doorstuurt via WhatsApp? Wijs diegene er dan gerust op dat het een valse winactie betreft.
Ja ja, het is geen pretje om een geliefd grootwinkelbedrijf te zijn - sluwe oplichters gaan dan met je huisstijl aan de haal, en technisch gesproken maken ze vanaf suspecte eilandjes jouw goede reputatie te schande. Die figuren hoeven dan niet langer met waardeloze messensets langs de duren, om die aan nietsvermoedende huisvrouwen voor een klein fortuin te verkopen; zodat die dames noodgedwongen hun creditcard moeten gaan inzetten om te overleven. Met dit warme weer geen sinecure. Dan kan je beter van achter je laptop en bij het ruisen van de airco de hier beschreven tactiek volgen. Albert Heijn heeft het al zo moeilijk, dezer dagen, vanwege de almaar stijgende prijzen en dito topsalarissen (zie elders op Joop, ik vind van dat alles het mijne). Vanmiddag doe ik een discrete klantentelling in een XL-filiaal van AH. Eens zien of het bedrijf minder populair aan het worden is door de geconstateerde excessen.
Zolang velen nog massaal in Sinterklaas, de Kerstman en de Paashaas blijven geloven...
Als het bedrijfsleven contact met een particulier opneemt heeft het maar 1 doel en dat is geld verdienen (rechtstreeks of indirect) Ik klik dit soort onzin altijd direct weg. En de jongetjes/volwassenen die hierachter zitten kunnen wat mij betreft door de gehaktmolen en uitsproeien over het land. Dan hebben dit soort nietsnutten die liever niet willen werken toch nog zin gehad
@ Hen Smit - je begint met krachtig advies, maar dan, als het om de tenuitvoerlegging van de straf gaat, verander je ineens in Kim Jong-Un. Trouwens: ik wil geen gewassen eten die op 'het land' geteeld werden; dat begrijp je toch wel, Hen?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!