Valentijn kleurt interieur rood
12-02-2010
• leestijd 2 minuten
De winkelstraten staan dezer dagen geheel in het teken van Valentijn. De detailhandel verwacht deze week in de aanloop naar Valentijnsdag een extra omzet van 65 miljoen euro te halen, aldus brancheorganisatie Detailhandel Nederland.
Het geven van cadeautjes lijkt overigens niet langer voorbehouden aan geliefden. ,,Dit jaar geef je aan iedereen die je een warm hart toedraagt een cadeau'', signaleert de woordvoerster van de organisatie voor de detailhandel. ,,En al lijkt Valentijnsdag van oudsher een feestdag voor jongeren, 50-plussers willen dit jaar ook harten veroveren.''
Traditioneel staat de wenskaart op de eerste plaats van veelverkochte valentijncadeaus. Op de tweede plek staan woonaccessoires zoals rode kussentjes, fotolijstjes, vazen en decoraties in de vorm van een hartje. Overige geliefde cadeautjes zijn rozen, boeketten, chocola en sexy lingerie. Valentijn legt er dit jaar kennelijk de nadruk op het thuis ,,knus en romantisch'' te maken, aldus Detailhandel Nederland.
Het feit dat Valentijnsdag dit jaar op zondag valt, zal wel nadelig zijn voor de bloemenafzet, vreest de bloemengroothandel. ,,Op kantoren bijvoorbeeld zal men elkaar nu niet zo snel wat geven'', zegt directeur Robert Roodenburg van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten.
Bovendien staan het weekend en de dagen daarna in veel streken in het teken van carnaval. ,,Daar is men waarschijnlijk meer gericht op feestvieren dan op elkaar verrassen met een bloemetje.'' Ook het slechte weer speelt de bloemenafzet parten.
De laatste jaren haalde de bloemenverkoop bij Valentijn die rond Moederdag zelfs in. Maar tot nu toe nemen de bloemenwinkels maar mondjesmaat af. ,,De markt is terughoudend en de prijzen eigenlijk gemiddeld laag. Ik heb dat bij Valentijn wel anders meegemaakt'', beaamt ook exporteur Wim Wesseling in Aalsmeer. ANP