Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vaker een visje op tafel

25-11-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
VIS_06.jpg
Nederlanders hebben in de periode oktober 2009-oktober 2010 weer meer vis, schaal- en schelpdieren gegeten. De consumptie is in de periode van oktober vorig jaar tot en met eind september dit jaar gestegen tot 59.000 ton.
Dat is een toename van 4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK, op basis van kassagegevens van zesduizend consumenten, die het Nederlands Visbureau donderdag naar buiten bracht.
De volumegroei werd vooral veroorzaakt door het goede mosselseizoen dat begin juli van start ging. Het grote aanbod zorgde voor een lagere prijs per kilo, waardoor er meer mosselen werden verkocht.
Bijna 92 procent van alle huishoudens zet gemiddeld een keer per drie weken vis op tafel. Vooral verse vis is populair. De voorkeur gaat daarbij uit naar mosselen, haring, kabeljauw, gerookte zalm en gerookte makreel. De consumptie van verse vis steeg tot 28.000 ton, een stijging van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Consumenten eten steeds vaker tonijn uit blik en haring uit glas. De consumptie van geconserveerde vis liet een stijging van 5 procent zien. Vis uit de diepvries werd minder vaak gegeten; de consumptie daalde met 2 procent. Koolvis, lekkerbek en kibbeling uit de diepvries daalden het meest in volume. Vissticks, kabeljauw en zalm wisten wel een groei te realiseren.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!