Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vakanties rampgebied

08-01-2005
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
78 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
De ramp die zich heeft voltrokken in Azië is enorm. Behalve de inwoners uit de getroffen gebieden krijgen nu ook de toeristen te maken met de gevolgen van de vloedgolf.
Veel mensen die een reis hadden geboekt naar een van de getroffen gebieden willen nu annuleren, maar dat kan niet altijd. Wat te doen in zo’n situatie?
Samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken stelt het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) vast voor welke gebieden een negatief reisadvies geldt. Wie nog naar deze gebieden moet vertrekken, mag kosteloos omboeken of annuleren. Personen die daar op dit moment zitten krijgen van het Calamiteitenfonds de repatriëringkosten en de reissom vergoed tot de datum waarop de vakantie afgelopen zou zijn.
Voor de andere bestemmingen geldt dat de bestemming tot 28 dagen voor het vertrek gewijzigd kan worden tegen 27 euro omboekingskosten. Wie helemaal niet meer naar de bestemming wil afreizen is (een deel van) de aanbetaling kwijt.
Annuleren tot 42 dagen voor vertrek: 15% kwijt van aanbetaling
Annuleren tot 14 dagen voor vertrek: 50% kwijt van aanbetaling
Annuleren tot  5 dagen voor vertrek: 90% kwijt van aanbetaling  
In de studio het voorbeeld van de familie Merts. Zij zouden op 31 december 2004 vertrekken naar Indonesië om een rondreis te maken door onder andere Bali, Oost-Java, Surabaya en Batu. Toen het noodlot op Tweede Kerstdag toesloeg wilde de familie niet op dat moment het gebied bezoeken. De situatie was niet te overzien. Touroperator OAD weigerde echter om de reis te verschuiven, met als gevolg dat de familie de reis noodgedwongen moest annuleren. In totaal kreeg de familie 10% van de totale reissom terug.
Ook het verhaal van de familie Uden kwam aan bod. Op 9 maart 2005 zou hun 22-daagse rondreis door Thailand beginnen, mét onder andere een strandvakantie op het zwaargetroffen eiland Phuket. Touroperator STER/KRAS Vakanties stelde voor om de reis aan te passen of een alternatief aan te bieden, maar de familie wil helemaal niet naar een andere reisbestemming. Na veel getwijfel is de reis door de familie geannuleerd, maar daarbij waren zij wel de vooruitbetaling van ongeveer 425 euro kwijt.
Punt van discussie is wie moet opdraaien voor de gemaakte kosten. Alle touroperators doen hun uiterste best door om bijvoorbeeld gelijkwaardige alternatieven aan te bieden, of de reizen aan te passen. Aan de andere kant willen gezinnen helemaal niet naar een andere bestemming en willen zij óf hun geld terug, óf de reis verschuiven naar een geschikter moment. En dan zijn er natuurlijk nog de bewoners van de getroffen gebieden zelf, die alles kwijt zijn en waarvan hun grootste inkomstenbron vaak het toerisme is.
Mensen die meer informatie over de reizen willen kunnen terecht op
www.anvr.nl of
www.calamiteitenfonds.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!