Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Vakanties in de soep door overboeking

28-04-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
699 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Denk je een heerlijke vakantie te hebben geboekt in een mooi hotel in het Egyptische Hurghada, blijkt bij aankomst het hotel overboekt. Het alternatief is een hotel in een bouwput ver buiten het centrum.
Het overkomt meerdere vakantiegangers die in de maanden juli en augustus een vakantie hebben geboekt bij Corendon. De keuze is bij het boeken juist gevallen op hotel Giftun Azur vanwege de goede centrale ligging aan de boulevard.
Na aankomst op het vliegveld blijkt, eenmaal in het busje op weg naar het hotel, dat het geboekte hotel overboekt is. Iedereen wordt niet naar hotel Giftun Azur gebracht, maar naar hotel Festival le Jardin. Discussie met de reisleiding is niet mogelijk.
Hotel Festival le Jardin komt niet overeen met de verwachtingen van de vakantiegangers. Het hotel ligt op zo’n 20 kilometer van de boulevard. Het hotel is pas geopend en in de omgeving zijn alle overige hotels in aanbouw. Dit heeft tot gevolg dat er nog veel werkzaamheden plaatsvinden rond het hotel.
Volgens Henk Verhagen van de Consumentenbond zijn er verschillende redenen voor overboekingen. Het hangt vaak samen met het soort contract dat een touroperator en een hotel sluiten. Wanneer ze kamers contracteren en op het laatste moment afzeggen, geven de hoteliers vaak de voorkeur aan een andere (grotere) reisorganisatie die wel mensen stuurt. Hoteliers willen hun kamers graag allemaal bezet hebben en accepteren ook wel eens meer boekingen dan er kamers zijn.
Een overboeking is een ernstige vorm van wanprestatie. Een reisorganisatie moet binnen 72 uur (als de overboeking minder dan 10 dagen vooraf bekend is, is dit 24 uur) nadat de overboeking bekend is, de reiziger op de hoogte brengen en een alternatief bieden dat minstens gelijkwaardig is. Dit is af te meten aan categorie, voorzieningen, locatie et cetera. Als reiziger hoef je dit niet te accepteren. Je hebt dan recht op teruggave van de reissom en een eventuele schadevergoeding.
Ook als de overboeking ter plaatse bekend wordt gemaakt hoeft je dit als reiziger niet te accepteren. In principe kun je eisen dat je op de eerst mogelijke vlucht teruggaat. Onverminderd het recht op schadevergoeding. Je kunt ook dreigen dat je zelf een alternatief hotel zoekt en de meerkosten bij Corendon in rekening brengt.
De vakantiegangers hebben allemaal keurig geklaagd tijdens de vakantie. Maar dat hielp niet. Ook na de vakantie is door middel van een klachtenformulier geklaagd bij Corendon. De mensen die in juli op vakantie zijn geweest hebben daar nu een reactie opgekregen.
Daarin geeft Corendon toe dat er problemen zijn geweest met overboekingen. Maar het bedrijf schuift de schuld in de schoenen van de lokale reisagent. Die heeft de overboekingen niet gemeld aan de reisorganisatie. Corendon blijft erbij dat het hotel Festival een meer dan gelijkwaardig alternatief is. Ter compensatie biedt de reisorganisatie een vergoeding die gebaseerd is op 25 % van de verblijfskosten. In sommige gevallen gaat dat om nog geen 30 euro per persoon. Na aandringen van de redactie is Corendon bereid om ook de taxikosten te vergoeden.
Volgens Henk Verhagen van de Consumentenbond  had Corendon de vakantiegangers al veel eerder op de hoogte kunnen stellen, omdat de problemen allang bekend hadden moeten zijn. De schuld afschuiven op de lokale agent is wel erg makkelijk. Die valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van Corendon. Een vergoeding van een kwart van de verblijfskosten is een vreemde maat. Een vakantie is niet alleen gebaseerd op verblijfskosten. Verder hebben mensen waarschijnlijk ook extra kosten gemaakt aan telefoontjes en zijn ze bovendien vakantiedagen kwijtgeraakt om alles te regelen.
Als vakantiegangers niet tevreden zijn over de manier waarop de reisorganisatie de klachten oplost, kunnen ze hun klacht melden bij de Geschillencommissie Reizen . Wanneer ze op tijd (1 maand na afloop) geklaagd hebben bij de reisorganisatie, kunnen ze binnen drie maanden naar de Geschillencommissie Reizen. Daar kunnen ze aangeven wat er gebeurd is, dat ze schade hebben ondervonden en hiervoor geen redelijke vergoeding hebben gekregen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor