Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Vakantie in Nederland smaakt naar meer

18-06-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3607155.jpg
Buitenlanders die over de grens gaan voor hun vakantie, zien Nederland als een gastvrij land dat vooral geschikt is voor een kort verblijf. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Buitenlandse toeristen die al eens in ons land waren, willen vaak nog eens terugkomen.
In 2004 werd ook een onderzoek gedaan naar het imago van Nederland onder buitenlandse toeristen. Vergelijking leert dat Duitsers en Engelsen inmiddels wat positiever zijn over Nederland als vakantieland. Daar staat tegenover dat Belgen die ons land eerder bezochten Nederland minder aantrekkelijk zijn gaan vinden.
Voor het onderzoek zijn meer dan 5000 buitenlanders ondervraagd, die in de afgelopen drie jaar een buitenlandse vakantiereis hadden gemaakt. In Duitsland, Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten en Frankrijk deden minstens duizend mensen mee aan het onderzoek. Zij zien Nederland overwegend als gastvrij, maar ook nog steeds als het land van tulpen, kaas en molens.
Amerikanen zien Nederland niet als het land van de files. Zij vinden het hier ,,easy going''. Alles wat ze willen zien, ligt wat hen betreft op korte afstand. Wel vinden Amerikanen, net als Britten, ons land duur. Belgen en Duitsers vinden dat ons land vooral gezellig is om met de hele familie naar toe te gaan. Belgen en Fransen hebben geen hoge pet op van de Nederlandse keuken, maar dat houdt de Franse toerist niet tegen. Hij komt niet hier naar toe voor zijn culinaire genot, maar wel voor kunst en cultuur.
De toeristen zien Nederlanders als vriendelijk en behulpzaam, maar ook wij hebben slechte eigenschappen. Duitsers noemen drugsgebruik en vooroordelen. De Belgen vinden ons luidruchtig, arrogant, gierig en opdringerig. Fransen zien het als een slechte eigenschap dat wij hun taal niet spreken.
Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken), die het rapport donderdag in ontvangst nam, is blij met de positieve waardering van de buitenlandse toeristen voor Nederland. ,,Juist in deze lastige economische tijden kunnen we met de uitkomsten beter inspelen op potentiële toeristen''. Hij wees erop dat Nederland naast tulpen en kaas ook moderne architectuur en mooie kunst te bieden heeft. Maar volgens het rapport is het imago van Nederland niet van de ene op de andere dag te veranderen. Wel biedt het ,,handvatten'' om Nederland in het buitenland beter neer te zetten als vakantieland.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor