Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Vaak gekocht product stijgt minder in prijs

10-07-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
geld_1_20.jpg
De prijzen van producten die de consument regelmatig koopt en contant of met een bankpas afrekent, stijgen sinds juli 2013 minder hard dan die van zogenoemde niet-frequente aankopen, zoals verzekeringen en huren.
Andersom
In juni 2014 waren frequente aankopen 0,5 procent duurder dan een jaar eerder, en de niet-frequente aankopen 1,2 procent. In de 4 jaren daarvoor was de situatie precies andersom en stegen juist de frequente aankopen relatief sterk in prijs, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.
Een derde van de inflatie wordt bepaald door frequente aankopen, waarvan voedingsmiddelen en autobrandstoffen een groot deel uitmaken. Deze aankopen bepalen, juist omdat ze vaak gekocht en direct afgerekend worden, voor een groot deel de ‘gevoelsinflatie’. Bij gevoelsinflatie gaat het niet om het werkelijke prijspeil maar om de inflatie zoals die door consumenten gevoeld of ervaren wordt.
Huurverhoging
Van de regelmatig gekochte producten stegen vooral de prijzen van autobrandstoffen (benzine) en van voedingsmiddelen (verse groente, fruit en aardappelen) relatief minder sterk. Dat de niet-frequente aankopen meer in prijs stegen dan de frequente, komt vooral door de huurverhoging in juli 2013.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor