Jans Trip uit Epe zit altijd -maar dan ook altijd!- in dezelfde stoel. De stoel was vroeger van zijn moeder en hij heeft ‘m 15 jaar geleden geërfd.
Afgelopen jaar besluit Jans de stoel opnieuw te laten bekleden. Hij brengt de stoel naar een stoffeerder. De kussens worden opnieuw bekleed en de houtconstructie aan de onderkant wordt opnieuw gelijmd. Dit allemaal voor een prijs van € 595,-. Na twee maanden is de stoel klaar en haalt Jans ‘m op.
Eenmaal thuis ziet hij allerlei dingen aan de stoel waar hij helemaal niet tevreden over is. Zo vindt hij dat de strepen van de bekleding niet mooi recht in elkaar over lopen en dat de naad aan de voorkant van het zitkussen niet mooi is. Jans gaat met de stoel terug naar de stoffeerder en ze spreken af dat alles hersteld zal worden. Na twee weken heeft Jans de stoel weer in huis. Dan constateert hij dat er gaten in de achterkant van de stoel zijn geboord en dat de zijleuning is gebroken. Jans noemt het “prutswerk”. En de stoffeerder, die geeft aan niks meer te willen doen voor Jans.
De Belbus
schakelt Gert-Jan Makaske in, een gediplomeerd meubelstoffeerder. Hij constateert dat op een zestal punten fouten zijn gemaakt. En Jeanine Janssen, van stichting De Ombudsman concludeert dat de meubelstoffeerder nog een laatste kans moet krijgen. Is Jans dan nog niet tevreden, dan kan hij geld terugvragen.
De Belbus brengt Jeanine, Jans en de stoel naar de stoffeerder. Na overleg wordt besloten de stoel voor de derde keer te stofferen. En drie keer blijkt in dit geval scheepsrecht! Jans is helemaal tevreden over de stoel, alle zes mankementen zijn verholpen. Jans zit nu weer iedere dag, heel tevreden, op de stoel van zijn moeder.
Ook een probleem voor de Belbus, schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ Hilversum, of mail naar
belbus@vara.nl.